Alkemian dualismia
Arabialaiset alkemistit korostivat sitä dualismia, joka vallitsee kaikkialla. Jo Aristoteles
oli esittänyt oppinsa sielun ja ruumiin, aktiivisen ja passiivisen, miespuolisen ja naispuolisen dualismista.
Tuli ja ilma ovat tässä dualistisessa ajattelussa aktiivisia osapuolia, kun taas vesi ja maa ovat passiivisia.
Tulen ja ilman myötä syntyy rikki, kun taas vesi ja maa ovat vastuussa "filosofisen" elohopean synnystä.
Aineet itsessään eivät olleet niin tärkeitä, kuin niihin liitetyt ominaisuudet. Elohopea edusti luontevasti
sulautuvuutta ja taipuisuutta, rikki puolestaan värikkyyttä ja tulenarkuutta. Tämän ajattelun mukaisesti
oletettiin, että kulta, joka ei pala mutta on taipuisaa, pakostakin sisältää paljon elohopeaa.
Alkemistien tarkkailemien, metalleihin liittyvien ominaisuuksien taustalla oli ajattelu, että samankaltaiset
aineet vetävät toisiaan puoleensa ja liukenevat toisiinsa. Tällainen ajattelu liittyi ajan suurempaan, tieteelliseen
käsitykseen, eikä sitä pidetty laisinkaan irrallisena ja epätieteellisenä.
Kiinalaiset - viisasten kivi ja elämän eliksiiri - vain mielikuvitus on rajana alkemiassa
Kiinalaisten vaikutuksesta jo arabialaisetkin alkemistit tavoittelivat viisasten kiveä (lat. Lapis philosophorum).
On epävarmaa, olisiko sellainen jostakin löydettävissä, vai pitäisikö se itse valmistaa - kumpaakin ovat alkemistit
noin 1 700 vuoden ajan loputtomiin yrittäneet. Kaikki yritykset ovat valuneet hiekkaan.
Vaikka puhumme tässä kivestä, niin viisasten kiven ei kuvitella olevan normaalia, kovaa kiveä - vaan jonkinlaista muuta,
pehmeämpää materiaalia, ehkä kuin kovaa vahaa.
Sillä on kaksi ominaisuutta.
1) Kun viisasten kiveä (jos se on ensiksi löydetty, tai osattu valmistaa) pirskotetaan jauhemaisena, sulassa tilassa olevaan,
epäjaloon metalliin - syntyy muutos, transmutaatio. Viisasten kiveä tarvitaan siten, tai se olisi ainakin oiva
apukeino, kun jokin aine muunnetaan kullaksi.
2) Jauhettuna viisasten kivi on myös elämän eliksiiriä (al ixer, lääkkeenä käytetty jauho),
joka takaa kuolemattomuuden. Erityisesti kiinalaisessa alkemiassa elämää pidentävien eliksiirien
valmistus on ollut päätavoite.
On myös olemassa oppi siitä, kuinka ihminen vanhetessaan ja henkisesti jalostuessaan voi kohota yhä
ylemmäksi, ja lopulta voisi löytää valaistuneena viisasten kiven. Tällaisessa ajatusmaailmassa alkemia liitetään
aatteellisesti ruusuristiläisyyteen ja vapaamuurariuteen.
Kuten ei kultaakaan ole osattu valmistaa, niin ei viisasten kiveäkään kukaan ole ikinä löytänyt
tai osannut valmistaa. Siksi sen vaikutuksiin transmutaatiossa ja ihmisiän pidentämisessä
onkin suhtauduttava suurin varauksin - koska kukaan ei moista ole ikinä tehnyt. Voisikin tässä yhteydessä
todeta, että niin kuin elämässä yleensä, niin alkemiassakin, ihmisen toiveajattelulla ja mielikuvituksella ei ole mitään rajaa.
Alkemian tulo Eurooppaan 1100-luvulla
Arabialais-islamilainen kulttuuri välitti alkemian myös Eurooppaan 1100-luvulla
ja tämä uusi tieteenala sai hyvin suopean vastaanoton ja levisi nopeasti laajalle.
Euroopassakin yksi tunnetuimmista alkemisteista oli nimeltään Geber, mutta tämä espanjalainen
oli eri henkilö kuin arabien Geber.
Euroopassakin alkemian keskeisiä tavoitteita oli se, että aineita voitaisiin muuttaa toisiksi
aineiksi. Kuten vaikkapa tinaa kullaksi. Tosin, eräät alkemistit esittivät sellaisenkin ajatuksen, että kaikki metallit
olivat yhden ja saman metallin eri muunnoksia.
Kaipuu alkemian liittämisestä suurempaan - Hermet Tristegistos
Euroopan alkemistit alkoivat käyttää tieteessään uutta, vertauskuvallista terminologiaa.
Heillä oli myös mielihalu osoittaa, että alkemiaa on esiintynyt jo aikojen alusta asti.
Niinpä varhaisimpien alkemiaan liittyvien kirjoitusten kirjoittajiksi esitettiin Mooses ja Salomon.
Yksi varhaisimmista, alkemiasta tieteellisiä selvityksiä kirjoittaneista oli eurooppalaisten
alkemistien kunnioittama, egyptiläisten jumala Thot, Hermes Tristegistos. Tämän tarunomaisen alkemistin
uskotaan keksineen hieroglyfit ja hallinneen kaikki luonnon salaisuudet.
Hermeettisillä kirjoituksilla oli suuri merkitys 1500- ja 1600-lukujen luonnonmagian ja alkemian
harrastukselle, joka sitten on kokenut aikojen myötä uusia elpymisen kausia.
Paracelsus (1493 - 1541)
Aivan uutta aikakautta alkemialle merkitsi se, kun mukaan tuli sveitsiläinen alkemisti, lääkäri, astrologi,
okkultisti ja psykologi Paracelsus. Paracelsusta pidetään kemoterapian perustajana.
Hän antoi alkemialle aivan uuden suunnan, sillä hänen mielestään
alkemian tavoitteena tuli olla lääkkeiden, eikä kullan valmistaminen.
Paracelsus uskoi, että kaikkialla, niin luonnossa kuin ihmisessäkin vallitsi kolminaisuus.
Ihmisessä kolminaisuutta edustivat ruumis, sielu ja henki. Aineissa oli olemassa kolme perusainetta,
suola, rikki ja elohopea. Islamilaisten rikki-elohopea teoria sai Paracelsuksen myötä mukaansa kolmannen aineen, suolan.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Ben Bawden
Homunculus - pikkumies
Alkemistit ovat kyenneet luomaan myös keinotekoisia ihmisiä, Homunculuksia. Tällaisista pikkuihmisistä
kertoi ensimmäisen kerran kreikkalainen Zosimos jo 300-luvulla. Paracelsuskin kertoi valmistaneensa moisen, vain 30 cm pituisen
pikkuepelin, joka kuitenkin onnistui häneltä karkaamaan.
Alkemian jakautuminen - kokeellista tiedettä ja hermeettistä salatiedettä
Kun Paracelsus siirtyi alkemistisissä tutkimuksissaan yhä enemmän kokeellisen tieteen puolelle,
syveni kuilu hänen edustamansa käytännöllisen ja mystisen alkemian välillä.
Paracelsuksen myötä kokeellinen alkemia siirtyi yhä enemmän kohti kemiaa, joka kiitollisena
käytti hyväkseen alkemialta perimäänsä tosiasiatietoa ja laitteistoa. Paracelsuksen myötä kehittyi
iatrokemia, joka on lääkeaineiden ja lääketieteen parissa toiminut alkemian haara.
Mystisen, hermeettisen
alkemian kannattajat jäivät Paracelsuksen takana yhä kauemmaksi, näennäisten salatieteiden
harrastajiksi. Useilla mystisen alkemian harrastajilla silmissä kiilteli edelleenkin
heidän mielestään alkemian tärkein tavoite, kulta.
Eivät kaikki Paracelsuksenkaan metodit täytä nykytieteen vaatimuksia, sillä hänen
potilailleen antamiinsa lääkkeisiin kuuluivat sellaiset aineet, kuin arseeni (arsenikki), lyijy, elohopea ja rauta,
sekä tinktuura ja alkoholiuutteet. Toki hänen lääkkeensä olivat hyvin tehokkaita,
mutta niiden seurausvaikutuksena oli useimmiten potilaan ennenaikainen kuolema.