Tunturisuden sivut
Donatellon Daavid Donatellon Daavid
Donatellon Daavid Donatellon Daavid
All rights reserved
*Kuvat yllä - Photo Copyright © Flickr/sofiapelica
Photos used with permission.


Donatello - Donato di Niccolò di Betto Bardi (1386 Firenze - 13. joulukuuta 1466 Firenze)

Donatello eli Donato di Niccolò di Betto Bardi syntyi Firenzessä vuoden 1386 tienoilla. Donatello opiskeli kuvanveistoa todennäköisesti Lorenzo Ghibertin ja Nanni di Bancon oppilaana Firenzessä. Hän toimi pääasiassa kotikaupungissaan, mutta myös Sienassa, Roomassa, Padovassa ja muualla Italiassa.

Donatelloa pidetään quattrocenton merkittävimpänä kuvanveistäjänä. Kukaan aikalaisista ei vetänyt vertoja hänen laajan tuotantonsa monipuolisuudelle ja uusille rtkaisuille. Hän uudisti kuvanveistoa monin tavoin, mm. kehittämällä perspektiiviä ja omaksumalla matalan reliefitekniikan, ns. rilievo schiacciaton.

Varhaisella tuotantokaudellaan Donatello valmisti suurimmalta osin marmorisia, vapaasti seisovia patsaita. Donatellon varhaistuotantoa edustavat Firenzen Or San Michelen "Pyhä Markus" (1411 - 1412) ja Firenzen tuomiokirkon "Pyhä Johannes" (1413 - 1415). 1417 Donatello veisti Or San Michelen "Pyhä Yrjänä ja lohikäärme"-reliefin, jossa uusi perspektiivivaikutelma tuli ensi kertaa selvästi esiin. 1420-luvulta alkaen hän teki pääasiassa pronssiveistoksia.

Työskenneltyään 1433 - 1439 Firenzen tuomiokirkon laulajalehterin eli cantorian parissa, hän siirtyi 1433 Padovaan, jossa teki kaksi keskeistä työtään: Santon pääalttarin ja Gattamelatan ratsastajapatsaan.

Donatellon laajaan tuotantoon sisältyi myös värillisiä puuveistoksia. Pyhää Maria Magdalenaa esittävä värillinen puuveistos valmistui 1455. Aiemmin kauneudestaan kuulu nainen näyttää Donatellon veistoksessa laihana ja nääntyneenä olevan lähempänä kuolemaa kuin elämää. Tuskin missään muussa veistoksessa on kaiken maallisen katoavaisuutta kuvattu yhtä intensiivisesti.

Donatello kuoli kotikaupungissaan Firenzessä 1466.

Donatellon Daavid

Donatellon Daavid Daavid valkoisena marmorikopiona.

Daavid - pronssia, korkeus 158 cm - noin 1440

Donatellon Daavid oli ensimmäinen luonnollista kokoa oleva, vapaasti seisova alastonveistos antiikin jälkeen, kun yli 1 000 vuotta oli kulunut edellisestä. Yhdysvaltalainen taidekriitikko ja taiteilija Mary McCarthy on luonnehtinut pronssisen nuorukaisen tyttömäistä olemusta transvestiitin ja fetisistin unelmaksi ja hänen mukaansa Daavid oli Israelin kuninkaan, Jonathanin pojan rakastaja.

Veistoksen alkuperäisestä sijaintipaikasta ja käyttötarkoituksesta ei ole varmaa tietoa. Todennäköisesti se oli tarkoitettu suihkulähteen koristukseksi.

Voittoisa Daavid seisoo Goljatin katkaistun pään päällä. Sankaruudestaan huolimatta hän ei näytä laisinkaan sankarilta, vaan voitonkin hetkellä hän muistuttaa enemmän vaatimatonta paimenta. Daavidin surumielisessä paimenpojan olemuksessa sanotaan olevan aimo annos viettelevää eroottisuutta, josko Donatellon Daavidia on verrattu myös ihmishahmoiseen Kristukseen, joka pahaa vastaan taisteltuaan näkee jo tulevat kohtalonsa.

Veistoksen tasapainoinen asento ja alastomuus kertovat Donatellon ihailusta antiikin klassista kuvanveistoa kohtaan. Hahmon arvoituksellinen, mietteliään poissaoleva ilme ja leikillinen asento jalka voitonmerkiksi irrotetun Goljatin pään päällä osoittavat Donatellon edenneen jo antiikin esikuvia pidemmälle.

Erikoinen kypärä on koristeltu voittajan laakeriseppeleellä, ja poikamainen, lähes androgyyninen vartalo on kuvattu virheettömän kauniina. Näyttää aivan siltä, kuin veistos olisi "muovattu elävän mallin ympärille" (Vasari).

Jälkimaailman silmissä Donatello ja Daavid kuuluvat yhtä erottamattomasti yhteen, kuin Leonardo da Vinci ja Mona Lisa. Molemmat mestarit ovat luoneet hahmoistaan täydellisempiä ja ihmisinä tietoisempia, kuin konsanaan olivat luonnolliset, elävät vastineensa.

Donatello on oivaltanut syvemmin kuin kukaan aikalaisensa antiikin ihmiskuvauksen perimmäiset tavoitteet. Hän kokeili erilaisia asentoja ja antoi sekä ruumiille, että kasvoille ilmeikkyyttä, joka klassisen Kreikan veistoksista puuttui. On sanottu, että hän Daavid-patsaassaan löysi ihmisruumiin.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Pienin kuva, valkoinen Daavid yllä tekstin keskellä - Copyright © ketrin140
*Kuvat alaosasta oikealla toisessa rivissä, Bargello Museum, Firenze - Copyright © RenArt88
*Kuvat oikealla ylimpänä ja alla, lasikuitukopio, Victoria and Albert Museum, Lontoo, Kensington, Englanti - Copyright © ketrin140
*Kuva oikealla alimpana - Copyright © The Consortium
*Toiseksi ja kolmanneksi alimmat isot kuvat, Museo Nazionale Del Bargello, Firenze, Italia - Copyright © Darren and Brad
*Alin kuva, Museo Nazionale Del Bargello, Firenze, Italia - Copyright © Richard Mortel


All rights reserved
*Kuva oikealla keskellä Copyright
© Flickr/The Ellis School
Used with permission.
Donatellon Daavid Donatellon Daavid Donatellon Daavid
Donatellon Daavid Donatellon Daavid
Donatellon Daavid Donatellon Daavid
Donatellon Daavid Donatellon Daavid
Donatellon Daavid
Donatellon Daavid
Donatellon Daavid
Donatellon Daavid
Daavid Cupido Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © MiguelHermoso
*** tunturisusi.com linkit ***