Poikien ja tyttöjen asema antiikin Kreikassa - monet vauvat päätyivät paketeiksi portaille
Pojat ja tytöt olivat kaiken kaikkiaan, ei vain koulutuksessa, erilaisessa asemassa antiikin Kreikassa.
Poikia pidettiin arvossa ja vanhemmat toivoivat lapsikseen poikia, jotka saattaisivat
huolehtia vanhemmistaan sitten, kun nämä olisivat vanhoja. Tytöt sen sijaan häipyisivät
sitten, kun menisivät naimisiin - ja tarvitsivat vielä mukaansa myötäjäisetkin.
Näin, jos tyttäriä olisi perheessä useita, se kävisi aikanaan kalliiksi.
Isällä oli perheessä täysi valta päättää siitä, pidettiinkö syntynyt lapsi vaiko ei.
Heikot ja ei-toivotut lapset jätettiin joskus ulos kuolemaan.
Jos joku löysi tällaisen lapsen elävänä, hän saattoi napata ja adoptoida sen muitta mutkitta kotiinsa,
kasvattaakseen lapsesta mahdollisesti itselleen orjan. Rikkaammat vanhemmat saattoivat palkata naapurinsa tai orjan
huolehtimaan tällaisesta ei-toivotusta lapsestaan. (BBC: Ancient Greeks: Growing up in Greece)
Antiikin sivistyksen tavoitteita
Kreikkalaisen koulutuksen idea oli
arete, "hyveellisyys", joka jalosti ihmistä elämään
täysipainoisesti ja aktiivisesti kaupunkivaltiossa.
Hyvän koulutuksen saanutta, sivistynyttä ihmistä
arvostettiin. Hän oli kansalaisena aktiivinen, nopeaälyinen ja kaunopuheinen, sekä kykeni tarpeen
tullen vaikkapa soittamaan lyyraa tai käymään korkeatasoisia väittelyitä.
Siinä, missä kreikkalaiset tavoittelivat kouluissaan pyrkimystä ihanteelliseen ihmisyyteen,
roomalaisilla kasvatustavoite oli tavallaan ahtaampi ja käytännöllisempään hyötyyn tähtäävää.
Mytologialla oli keskeinen asema niin kreikkalaisessa kuin roomalaisessakin kasvatuksessa ja koulutuksessa
ja myyttejä opiskeltiin ahkerasti kirjailijoiden teoksista. Erityisen tärkeää Kreikassa
oli myös musiikin opetus. Musiikin rinnalla korostettiin myös urheilukasvatusta.
Jälkimaailmalle säilyneiden papyrusten joukossa on runsaasti koululaisten harjoitustehtäviä,
sekä koulusta ja opettajista kertovia kirjeitä.
Koulun ja kasvatuksen keskeistä asemaa antiikin kulttuurissa osoittaa se, että keskeinen
eurooppalainen koulua ja kasvatusta kuvaava terminologia on saatu antiikista. Itse sana koulu on peräisin
latinasta ja kreikasta.
Peruskoulua Kreikassa
Ilmeisesti ainakin Ateenassa kaikki miespuoliset kansalaiset olivat lukutaitoisia. Tähän viittaa
se, että lakitekstejä kiinnitettiin seinille luettavaksi, sekä ostrakismi.
Kuinka moni lapsi todellakin kävi koulua, siitä ei ole varmaa tietämystä. Koska koulut
olivat maksullisia, niin köyhimpien lapset niissä tuskin paljonkaan kävivät, vaan he saivat
oppinsa ja koulutuksensa mahdollisesti työssä, oppipoikina.
Paremmassa asemassa olevissa kodeissa alkuopetuksen antoi kotiorja,
pedagogi. Hän vei pojan
kuuden vuoden ikäisenä kouluun, taikka itse asiassa useampaankin kouluun.
Lapsi joutui päivän aikana
nimittäin käymään kolmessakin eri koulussa.
Peruskoulussa hän sai opetusta akateemista, ensisijaisesti
kirjallista sivistystä varten.
Musiikkikoulussa lapsi oppi tuntemaan musiikkia.
Gymnasionissa
oppiaineina olivat tanssi, liikunta ja urheilu.
Aristoteles mainitsee lasten kouluttamisessa
tärkeimmiksi oppiaineiksi luku- ja kirjoitustaidon, ruumiinharjoitukset, musiikin ja piirustuksen.