Joulun yleiskeskustelut

Keskusteluja Joulusta.

Kuva
Tunturisusi
Site Admin

Re: Joulun yleiskeskustelut

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Ma Joulu 24, 2018 8:32 am

Toki kuuntelen myös radiota, ostinhan itselleni joululahjaksi uuden radionkin - niitä on kymmenkunta.

Mutta radio-ohjelmissa en saavuta enää sitä samaa joulun tunnelmaa, kuin muinoin. Niilo Tarvajärvi, Markus Similä, Raimo Lintuniemi, Hannu Taanila, Jaakko Salonoja ja vaikkapa Markus-setä ja Pekka Tiilikainen. Heillä kaikilla oli ns. jouluäänetkin, jollaista en nykytoimittajilta tunnista.

Television puolelta tuli tänä aamuna Karita Mattilan joululauluja, siinä oli juontajana Erik Toivanen. Jouluääni hänelläkin ja tavaton tietämys entisaikojen kulttuurista, kuten kaikilla edellä mainituillakin. Oikein näin joululaulujen "asiantuntijana" kuuntelin tarkoin, mitä hän sanoi esim. Sibeliuksen joululauluista - ja kyllä, hän löysi niistä jotakin sellaista, jota en ollut itse ajatellut.

Kuuntelen Yle Areenasta paljon vanhoja kuunnelmia. Knallia ja sateenvarjoa yms - varmaan tänäkin jouluna kuuntelen sieltä edellä mainitusta jonkin osan, vaikka olenkin kuullut ne monet kerrat.

Joulu on minulle suuresti myös visuaalisuutta eli kauniita joulukuvia ja niitä näkee juuri televisiosta.
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
Tuikkii taivaan tähtivyö -
pyhä nyt on jouluyö."

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » Ma Joulu 24, 2018 9:57 am

En tykkää televisiosta siksi, että se sitoo paikalleen. Pitää istua ja katsoa ja jotenkin "aika meneen hukkaan". Radiota kuunnellessa voi liikkua ja tehdä omia hommiaan samalla. Paitsi jos tulee joku oikein mielenkiintoinen dokumentti, silloin voin istua ja kutoa samalla ja lepuuttaa jalkojani ihan jouten.

Radio Ykkösellä alkaa Joululaulujen tarinoita. Toivon mukaan se ei ole uusinta.... pahoin pelkään, että on ja olen sen jo kaksi kertaa kuunnellut viime jouluna.
*Joulu joka päivä*

PAKETTINARU

Viesti Kirjoittaja PAKETTINARU » Ma Joulu 24, 2018 4:02 pm

Kiitos samoin teille ihanaa joulua!

Itsekin vilkaisin kuumaa linjaa, toki Lumiukon katsoin ja joulurauhan julistuksen. Joulupuuro on syöty ja hautausmaalla käyty, nyt sauna lämpiämään ja lopulta jouluateria. :)
On hanget korkeat, nietokset,
vaan joulu, joulu on meillä.
On kylmät paukkuvat pakkaset
ja tuimat Pohjolan tuuloset,
vaan joulu, joulu on meillä.

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Su Tammi 06, 2019 6:31 am

Hyvää Loppiaista - ja tämän jälkeen katseet kohti uutta Joulua! :D
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
pyhä nyt on jouluyö."

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » Ma Tammi 07, 2019 7:25 pm

Älä nyt vielä luovuta. Joulu jatkuu nuuttiin asti eli viikko vielä. :)

Tosin olen itsekin jo ajatellut seuraavaa joulua. Yhdistän kortin ja lahjan ja teen itse kortin korvaavan, käytännöllisen, joka huushollissa tarvittavan pienen muistamisen. Ja kun niitä siten tarvitaan noin 50, olen jo aloittanut ja tavoitteena on tehdä yksi viikossa ennen ensi joulua. :D Voin jossain välissä laiskotella, sillä viime viikolla tein kuusi. En kerro, mitä teen, ettei salaisuus paljastu.

Hyasintintuoksuista viikkoa!
*Joulu joka päivä*

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Ti Tammi 08, 2019 4:50 pm

Voin ihan rehellisesti tunnustaa, että minulla joulu päättyy jo siihen joulunpyhiin, eli viimeistään tapaniin. Joulufiiliksistä katoaa aaton jälkeen heti seuraavana eli joulupäivänä 90 %. ;)

Tämä johtunee siitä, että kun joulun odottelu on netin kautta venynyt kuukausien mittaiseksi, niin sitten kun odotus loppuu - niin katoaa joulun tunnelmakin. Onhan tämä silleen mennyt erilaiseksi koko joulu, kuin se oli ennen.

Mutta olen jo aloittanut uuden joulun odotuksen, koska joudun aina heti joulun mentyä päivittelemään tietyt sivuni joulusivuilla. Joten itse asiassa, vaikka edellisen joulun annan jäädä historiaan, niin seuraava jo kohottaa nuttuaan. Joten en suinkaan ole luovuttaja, vaan elän seuraavan joulun toivossa ja odotuksessa.

Esim. viime keväästä käytin koko toukokuun joulusivujen uudistukseen. Kuinka moni silloin odottaa joulua ja kuuntelee joulumusiikkia? ;)
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
pyhä nyt on jouluyö."

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » To Tammi 10, 2019 11:57 pm

Minä kuuntelen joululauluja ympäri vuoden, toukokuussakin. Haaveissa on jouluhuone, jossa olisi joulu ainainen. En vain vielä ole sellaista saanut.

Eilen lopettivat Iskelmän ja Novan jouluradiot, joten nyt mennään Toivontuottajien jouluradiolla tai Accuradion aalloilla.

Meillä on vielä kaikki joulukoristeet, astiat ja muut paikoillaan. Ensi viikon alussa pitää vaihtaa jouluastiasto talviseen, vaihtaa levynsuojat, pöytä- ja pyyheliinat, poistaa kuistilta jouluköynnökset ja joulusisustus ja alkaa riisua koristeita laatikkoonsa. Onneksi joulukukat kukkivat ja laulut soivat. Ja kynttilät palavat.

Kunhan saan ensimmäisen talvikortin, riisun keittiönovesta joulukortit pois.

Kaupasta sai eurolla amarylliksia, joten ostin yhden, joka vasta tekee ekaa kukkavanaansa. Kaikki muut olivat jo kukkimassa ja osa ylikukkinut. Olisin ostanut niitäkin, mutta kaikki olivat samaa punaista. Onneksi sain valkovaaleanpunaisen jouluksi, joten on uusia värejä entisten lisäksi.

Hyasintit kukkivat yhä ikkunalaudalla ja niistä saan monta uutta kukkijaa mökille marjapensaiden alle.

Ulkona valokuuset saavat olla niin kauan kuin on pimeitä iltoja ja öitä. Ajastimeen saa joka päivä lisätä vartin verran lepoa, kun päivä pitenee. Valitettavasti. Olisi mukavaa, kun hämärä ja pimeä kestäisi pitempään.

Mutta nyt jatkan ensi joulun lahjojen valmistamista.
*Joulu joka päivä*

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Su Helmi 03, 2019 8:29 pm

http://www.tunturisusi.com/juhannus/juh ... nasto.html

Pidän joulun ohella kaikesta kansanperinteestä ja kaikista vuotuisjuhlista. Kerään juhannussanastoa, jos tähän löytyy lisää niin saa tarjota.

1) Yhdyssana, jonka alussa juhannus.

2) Sanan on oltava enemmän taikka vähemmän tunnettu ja käytetty.

3) Itse ei voi siis keksiä uusia juhannus-alkuisia yhdyssanoja.

No, tämä on pitkäaikainen projekti ja pikkuhiljaa hyvä tulee. :)
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
pyhä nyt on jouluyö."

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Ma Maalis 04, 2019 2:02 pm

Käytin helmikuussa 3 viikkoa juhannukseen, ja sanastosta sain loistavan. Se oli vähän kuin ristisanatehtävän ratkomista, uusia sanoja löytyy kun pohdiskelee ja etsii.
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
pyhä nyt on jouluyö."

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Ke Elo 28, 2019 3:37 pm

https://www.tunturisusi.com/joulu/joulupukintalot.htm

Uustuotantoa, valmistui eilen - joulupukin kiinteistöjä ympäri maailman.
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
pyhä nyt on jouluyö."

Vastaa Viestiin