Joulun yleiskeskustelut

Keskusteluja Joulusta.

Kuva
Jouluenkeli

Re: Joulun yleiskeskustelut

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » Ke Joulu 12, 2018 9:27 pm

Ensin iski lorvikatarri. Kun kävin bussimatkalla Rovaniemellä, iski flunssapöpö ja nyt puri lukutoukka. Yritä siinä sitten ehtiä mihinkään.... ;)

Joulukortit/lahjat ovat tekemättä (ne, jotka jaan suoraan postilaatikoihin tai käteen), viimeinen tilaustyösukka valmistuu tänä yönä, että voin päätelllä ja lähettää matkaan. Jouluvieraan huone on laittamatta kuntoon ja siivous tekemättä. Mutta olen parhaimmillani, kun kiire painaa päälle ja "deadline" lähestyy. Että kyllä kaikki tulee valmiiksi, kun leivonnan olen ulkoistanut siskoilleni, kuusta ei tule tähän huusholliin ja koristelut on jo hoidettu.

Ei hätiä mitiä. Mutta nyt jatkan lukemista ja kutomista.

Pakkasiltaa ja -yötä toivottelen tähtien alta kuunsirpin kera!
*Joulu joka päivä*

PAKETTINARU

Viesti Kirjoittaja PAKETTINARU » Pe Joulu 14, 2018 1:54 pm

Tunnelmallisia pakkasiltoja sinnekin, Jouluenkeli!

Minulla on lahjahommat aika hyvässä vaiheessa, pari itse tehtävää juttua vielä tekemättä ja yksi lahja pitäisi vielä keksiä... Ei mene ihan tasan nämä ideat, toisille keksisin vaikka mitä kaikkea sopivaa lahjaksi, toisille ei meinaa keksiä ollenkaan, mistä saaja voisi oikeasti pitää. Sama juttu aina. :D Turhaa tavaraa en ainakaan halua ostaa, joten on kiva miettiä jokin tarpeellinen ja juuri saajan kannalta mietitty asia, tai tehdä itse esimerkiksi jokin maukas lahja.

Viime viikonloppuna leivoin kakkuja, pipareita ja torttuja, ja tänä viikonloppuna jatkuu leipominen. Viimeisenä viikonloppuna sitten siivoamista ja vähän lisää leipomista ja ruuanlaittoa jne... Piparkakkutalo pitäisi jossain välissä ehtiä suunnitella ja sitten rakentaa, se on tärkeä! Tärkein koriste minulle ehkä on juuri piparkakkutalo heti joulukuusen jälkeen, joten minä en voi käsittää ollenkaan tuollaista, ettei ole joulukuusta! :mrgreen: Hahah. Moni on joutunut lemmikkieläinten takia luopumaan kuusesta, mutta onneks meillä ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa, ei ole kissa kaatanut kuusta... :D
On hanget korkeat, nietokset,
vaan joulu, joulu on meillä.
On kylmät paukkuvat pakkaset
ja tuimat Pohjolan tuuloset,

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » Pe Joulu 14, 2018 7:38 pm

Meillä ei piparitaloa ole montaa kertaa ollut. Ei kuulu meidän jouluumme. Kuusi taas on ollut kiinalainen, paperista "kehrätty" sateenvarjomekanismilla, kestävä ja todella aidon näköinen jo... oliko se 35 vuotta jo? ... ja viime vuosina vain kerran taisi olla oikea kuusi. Ne allergiat.

Kuva
*Joulu joka päivä*

PAKETTINARU

Viesti Kirjoittaja PAKETTINARU » La Joulu 15, 2018 11:16 am

Oho! No on kyllä hyvin aidon näköinen, ja kestävä! Allergiat on tietty paha. Hyvä että on sitten korvikekuusi. :D

PAKETTINARU

Viesti Kirjoittaja PAKETTINARU » Pe Joulu 21, 2018 11:57 pm

Huhhuh, alkaa olla Tuomaanpäiväkin taputeltu, joulu on ihan juuri! Hommaa riittää! :D

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » La Joulu 22, 2018 2:20 am

Tulee se joulu, vaikkei mitään tekisikään.

Minulla ei ole mitään kiireitä. Kun eilen sain tuikkukortit sukulaisille (tässä kylässä asuville) tehtyä, se oli se viimeinen joulutyö. Kävimme maalikylillä ja ostin siinä sivussa punaisiin pikkukasseihin pikkutontut ja yhdelle leipovalle enolleni hankin jo aiemmin ikuisen paistoalustan. Ei hänen tarvi enää leivinpaperin kanssa näprätä.

Katajanoksat pöydällä maljakossa on koristeltu ensialkuun punaisilla tulppaaneilla ja huom..., eikun siis tänään, haen vintiltä lisää pikkukoristeita siihen. Kun en millään muista, mihin laitoin lasilinnut, joiden siihen piti lennähtää. :D Se vanhuus......

Posti on tuonut harvinaisen vähän kortteja tänä vuonna. Ovat tainneet ihmiset kyllästyä siihen, etteivät postit löydä perille ajoissa.

Ulkona on jääkoriste jäätymässä, kun pakkanen kiristyy sopivasti niiden tekoon. Ehkä voisin yhden jäälyhdyn tehdä ja viedä sen illalla postilaatikon viereen ohikulkijoiden iloksi. Viime vuonna veimme siihen neljä pienoiskuusta, joissa yhdessä oli valot. Kaikissa oli olkikoristeita.

Mutta nyt jatkan kirjani lukemista, sillä uni ei ennen aamua tule, kun tuo täysikuun aika kiusaa minua tavalliseen tapaansa.
Tai ehkä alan leipoa sitä kakkupohjaa huomista varten. Pitää suunnitella sen koristelukin. Tekisikö marsipaanikelloja vai pitäytyisikö tutuissa orjanlaakerioksissa ja joulutähti-kukissa?

Kuva

Kuva
(hyvänen aika, olenko minä joskus ollut noin nuori? ;) )
*Joulu joka päivä*

PAKETTINARU

Viesti Kirjoittaja PAKETTINARU » La Joulu 22, 2018 11:35 pm

Oho, hienoja koristeita kyllä noissa. Ja tunnelmalliselta kuulostaa!
Itse juuri paketoin loppuja lahjoja, ja muuten viime päivät menneet viimeisiä hankintoja tehdessä ja joulutoreilla ja -myyjäisissä kierrellessä. Onpa kyllä ihan luvattoman tunnelmallista ollutkin, kun sää on todella upea! Viimeiset kaksi päivää on satanut lunta hiljakseen ja pakkanen kiristyy. Ai että!
Huomenna vielä vähän joulutorttujen leipomista, joululimppujen myös, sekä siivoamista. Rosolliainesten pilkkomista ehkä. Ja lumessa ulkoilua!!
Joululaulujen kuuntelua ja kynttilöiden polttelua.

Tänne taas on tänä vuonna tullut oikein erikoisen paljon joulukortteja! Posti kyllä on välillä vähän hidas, yksi joululahja jonka arvioitu saapumispäivä oli vihoviimeistään 20.12., ei tullut vielä perjantainakaan, mutta onneksi aatto on kuitenkin arkipäivä, niin täytyy toivoa, että tulee silloin. :) Kuitenkin ihan perheenjäsenelle lahja menossa, niin ei tarvitse sitä taikavoimilla toiselle puolelle Suomea siinä vaiheessa enää kiikuttaa. ;D

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » Su Joulu 23, 2018 1:31 am

Tuli leivottua kakkupohja ja kaksi hapankermakakkua. Vielä jossain vaiheessa yötä lykkään appelsiinitortut uuniin. Paistonkestävää appelsiinimarmeladia ja mantelimassaa kolmioden sisälle. Turha niistä on tehdä enkeleitä, lumihiutaleita tai tähtiä, kun helpommallakin pääsee. Ja kuitenkin ne kaikki menevät samanlaisesksi mössöksi mahaan, kun ne syö. ;) Tai sitten olen vain laiska. :D

Aikani kuluksi sitten täytin kakun valmiiksi iltapäivää varten. Kostutin cointreau-sokerivedellä, laitoin väliin banaani-mansikkasurvosta, päälle 6 dl vaniljasokerilla maustettua kermavaahtoa. Koristelulinja jatkui orjanlaakerilehdillä. Lehdistä tuli kamalat, kun vihreä marsipaani oli päässyt kuivahtamaan, eikä sitä voinut muotoilla kunnolla. Mutta kelpaa meille. Lisään lehdille vielä "jäähileitä".

Kuva

Nyt jatkan lukemista, kunnes aamuyöstä pääsen nukkumaan. Ulkona olisi kaunis yö, kirkas kuutamo, mutta mittarissa -23,5ºC, joten jos nyt kuitenkaan en lähde yökävelylle..... Onneksi nämä kuuhullun yöt ovat tapanina ohi.
*Joulu joka päivä*

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Ma Joulu 24, 2018 6:34 am

Maukkaan näköisiö kakkuja.

---------------------------------------------------

Hyvää, Kaunista, Rauhallista ja Iloista Joulua Jouluenkelille ja Pakettinarulle!

Nousin tapojeni mukaan klo. 5.20 ja eipä aikaakaan, kun alkaa Joulupukin Kuuma linja klo 8. Sitten on Joulurauhan julistus klo 12. Perinteitteni mukaan katson illalla katolisen kirkon joulukirkon Pietarin kirkosta - mukava seurailla paavia, kun hän omissa oloissaan istuu siellä jättimäisen kirkon etuosassa. ;) Paavi Franciscus toimittaa perinteisen Jouluyön Pyhän messun Pietarinkirkosta Roomasta. TV1 klo 22.35.
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
Tuikkii taivaan tähtivyö -
pyhä nyt on jouluyö."

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » Ma Joulu 24, 2018 8:00 am

Hyvää joulua Teillekin!

Heräilen tässä aattoaamuun radiota kuunnellen.

Katselin juuri, että Jouluinen Muistojen Bulevardi Yle Ykkösellä alkaa klo 09:05. Musiikkia Kuusta koristellen puolestaan klo 14. Se on se minun jouluperinteeseeni kuuluva musiikkituokio. ♥ Lapset laulavat joulusta klo 16:10. Tiernapojat esiintyvät klo 18:40. Koko päivän radio taitaa olla Ykkösen puolella, sillä en tykkää katsoa telkkua, enkä Radio Suomen joulusta, jossa koko ajan joku höpöttää omiaan tai lähettää terveisiä tuohon pöydän toiselle puolen, yläkertaan tai naapuriin. Niin kuin niitä ei voisi itse sanoa suoraan ilman, että pitää radiossa sitä toitotaa! Mutta minä olenkin erilainen nuori. ;)

Mutta nyt on aika laittaa tuli hellanpesään, keittää aamupuuro jne.

Mukavaa jouluaattoa!
*Joulu joka päivä*

Vastaa Viestiin