Jouluradio

Esittelyssä joulumusiikki, jouluelokuvat, joulukirjat ja joululehdet
Tunturisusi
Site Admin

Jouluradio

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » La Marras 10, 2018 6:47 am

Selkeä on nyt Jouluradiossa tämä eri kanavien kuuntelu- ja vaihtomahdollisuus. Menu on toteutettu hienosti. Minähän valitin siitä viime jouluna ja he vastasivat uudistavansa sivunsa tänä jouluna - kuten tekivätkin. Eivät varmasti minun valitukseni myötä, mutta hyvä näin.
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
Tuikkii taivaan tähtivyö -
pyhä nyt on jouluyö."

PAKETTINARU

Re: Jouluradio

Viesti Kirjoittaja PAKETTINARU » To Marras 29, 2018 10:37 pm

On kyllä oikein mainio tuo uudistettu Jouluradion nettisivu, tosi kiva kun voi helposti palautettakin antaa ja vaikka terveisiä muille kuuntelijoille. Tuntuu että valikoimakin on vähän parantunut ehkä, no ainakin suosikkikanavillani eli Kauneimmat joululaulut, Klassinen joulu ja Julradion on aivan mainiota musiikkia. Lasten jouluradiota oon yllättävän vähän kuunnellut, Rouhealla joulullakin on oikein hyvä valikoima.

Tämän vuoden Hoosiannan ovat tehneet Nina Tapio ja Katja Lappi. Tapion tiedän lähinnä Taikapeilistä ja Lapin Siskonpeti-sketsisarjan musiikeista. Veikkaan, että tulee jotakin melko erikoista tällä kertaa.
On hanget korkeat, nietokset,
vaan joulu, joulu on meillä.
On kylmät paukkuvat pakkaset
ja tuimat Pohjolan tuuloset,

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Pe Marras 30, 2018 12:14 pm

Minä olen myös ihan tyytyväinen ja olen pysynyt Jouluradion kanavilla.

Mitähän se käheä-ääninen nainen muuten meinaa, kun hän vähän väliä salamyhkäisesti toistelee, että "Jouluradio, se aito ja alkuperäinen"? Onko muitakin Jouluradioita olemassa ja siis feikkejä ja epäaitoja kaiken lisäksi? ;)
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
pyhä nyt on jouluyö."

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » Pe Marras 30, 2018 3:46 pm

On olemassa, Radio Novan Jouluradio https://radioplay.fi/radio-novan-joulur ... 0603731546
sekä läpi vuoden soivat englanninkieliset radiot Accuradiossa, jossa on paljon vaihtoehtoja. https://www.accuradio.com/

Itse kuuntelen tuota Novan radiota, sillä kyllästyttää, kun Jippu vinkuu kauneimmissa joululauluissakin ja Lasten jouluradioon on tungettu niitä ulisijoita eli a capella-yhtyeitä. Novalla on iskelmällisempi ohjelmisto, mutta monta laulajaa sieltä puuttuu ainakin tässä vaiheessa.

Jouluradiosta voi kuunnella vain Klassista joulua tai Happy holidaysia. ;) Ja niihinkin kyllästyy aika pian, kun levyt soivat aina samassa järjestyksessä. Pitempään kuunnellessa voi jo sanoa, kenen laulu soi seuraavaksi.

Onneksi on omat jukeboxit, joista voi laittaa omat levyt soimaan randomisti. Sinne vain pitäisi mahduttaa taas kaksi cd:tä.....
*Joulu joka päivä*

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Pe Marras 30, 2018 6:16 pm

Kyllä, onhan näitä jouluradioita.

Tympeä piirre on tämä, että nämä laulajat niin epätoivoisesti rahastavat tällä joululla. Tämän joulun kaksi linssiludetta ovat olleet Waltteri Torikka ja Arja Koriseva. Molempien kanavien aamu- ja iltaohjelmissa ja myös kaikissa muissa ohjelmissa - esittelemässä joululevyjään.

Minä valitin kerran yhdelle sukulaiselleni, joka on Ylessä töissä, että miksi he ottavat näitä laulajia Aamutelevisioon niin inhottavasti mainostamaan levyjään. Mutta on kuulemma pakko, muuten eivät tule haastateltaviksi - jos eivät saa lahjoittaa jutustelun lomassa toimittajille levyään, joka on juuri viime viikonloppuna julkaistu ja jota heilutellaan kohti kameraa. Torikka sentään osaa laulaa, Korisevasta en ole koskaan pitänyt - mutta tämähän on makuasia.

Tässä kirjoittaessani Eino Grön lauloi "Tule joulu kultainen", hänellä on jouluun sopiva pehmeä ääni - ja nyt alkoi jopu oopperalaulaja nainen laulaa "Kylmä voisko nyt olla kellä..." - Äärimmäisen kauniisti, ei tähän kykene Koriseva. ;) Jotkut joululaulut sopivat vain naisoopperalaulajille.
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
pyhä nyt on jouluyö."

Jouluenkeli

Viesti Kirjoittaja Jouluenkeli » Pe Marras 30, 2018 8:32 pm

Haa, meillä on jotain yhteistä! En minäkään tykkää Korisevasta. Hän kuuluu samaan sarjaan esim. Kutrihelunan kanssa. Eivät siis osaa tulkita kappaleitaan, laulavat kaikki laulut samalla tavalla, monotonisesti, kuin kone. Ei mitään tunnetta tai tulkintaa.

Odotan koko ajan, josko radiossa soisi Eino Grönin vanha joululaulu Joulurauhaa kellot soittaa. https://www.youtube.com/watch?v=an7Zv_FTA2o
Se ansaitsisi enemmän huomiota. Kaunis laulu.
*Joulu joka päivä*

Tunturisusi
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » Pe Marras 30, 2018 8:48 pm

Kyllä, tuollainen konemainen esiintyminen on vähän kuin mallinukkemaista, sellainen muovinen kestohymy päällä ja lauletaan kyllä kovaa ja korkealta - mutta aito, omakohtainen eläytyminen ja tunne puuttuu täysin.

Eihän sitä saisi näin joulun aikaan ketään haukkua, mutta minusta Koriseva olisi ollut opettajana hyvä - sehän oli kaii hänen haaveammattinsa. :D

Noista miesoopperalaulajisa esim. Jaakko Ryhänen lauaa kauniisti joululaulutkin. Ja naislaulajista Eila Pienimäki tulkitsi hienosti joulut, kuten myös Brita Koivunen - molemmilla jouluun sopiva äänenlaatu, ei kova, kuten Korisevalla. ;)

PS. En pidä laisinkaan myöskään Katri-Helenasta. Tekopirteyttä.
"Mökit nukkuu lumiset,
nukkuu hankitanteret,
pyhä nyt on jouluyö."

PAKETTINARU

Viesti Kirjoittaja PAKETTINARU » Pe Marras 30, 2018 9:58 pm

No meillä on aika sama maku. :D
Jouluenkeli kirjoitti:
Pe Marras 30, 2018 3:46 pm
Itse kuuntelen tuota Novan radiota, sillä kyllästyttää, kun Jippu vinkuu kauneimmissa joululauluissakin ja Lasten jouluradioon on tungettu niitä ulisijoita eli a capella-yhtyeitä.
Aika hyvin kuvattu Jouluradion puutteet. En tiedä, kuka näistä on Jippu, mutta ympätään häneksi kaikki ärsyttällä iskelmäpopilla kauniit joululaulut pilaavat ns. tulkitsijat. :D
Olin myös tulossa sanomaan Novasta, sehän kulki monena vuonna nimellä Joulunradio, mutta taisi olla viimeisimmät vuodet tauolla. Muistan kanssa sen olleen perinteisesti monipuolisempi kuin Jouluradio, tänä vuonna en ole sitä kuunnellut kuin tosi vähän vielä. Taisi avautua marraskuun puolivälin tienoilla.
Myös Iskelmä-kanavalla on vastaava.
On hanget korkeat, nietokset,
On kylmät paukkuvat pakkaset
ja tuimat Pohjolan tuuloset,

Vastaa Viestiin