ELÄMÄÄ SULTTAANIN HAAREMISSA
Vanha turkkilainen, koko osmanivaltakuntaa kuvaava sanonta kuuluu: "Yksityiselämäämme on muurien ympäröitävä".
Haaremin naisten kohdalla tämä piti kirjaimellisesti paikkansa.
On sanottu, että edes auringon ei olisi sallittu kurkistaa haaremiin,
jollei aurinkoa osmanilaisessa kulttuurissa pidettäisi feminiinisenä.
Johtuen tästä äärimmäisyyksiin viedystä yksityisyyden salaamisesta,
sulttaanin haaremin jokapäiväisestä elämästä on olemassa hyvin vähän
ensikäden tietoja ja silminnäkijän havaintoja.
Kuva haaremien muurien takaisesta elämästä syntyy irrallisista palasista
ja lukuisista tiedonmurusista kokoilemalla.
"Haaremin naiset rannalla" - ranskalainen Nasreddine Dinet (Étienne Dinet) (1861 - 1929).
"Odaliski" - ranskalainen Henri Adrien Tanoux (1865 - 1923).
Haaremin leikkejä
Siellä, missä on koolla joukko ihmisiä ja paljon joutilasta aikaa,
huvitellaan monin tavoin, koetaan rakkauksia ja leikitään. Haaremissa leikittiin
monenlaisia leikkejä. "Istanbulin herrasmiehessä" yksi tytöistä meikkasi itsensä
mieheksi, maalasi itselleen nuorukaisen mustat viiksetkin, laittoi päähänsä turbaaniksi halkaistun
vesimelonin tai hatuksi kurpitsan ja vetäisi vielä ylleen nurinkäännetyn turkinkin.
Leikki oli eräänlainen rodeon muoto, sillä nyt tämä Istanbulin viehättävä
herrasmies istui selin aasin selkään ja yritti pysyä aasin selässä,
kun muut kikattaen ja kiljuen ajoivat aasia kipittämään mahdollisimman nopeasti
pitkin puiston käytäviä.
Perusleikkeihin kuului hippaleikki, josta haaremissa oli oma viritelmänsä.
Yksi tyttö vuorollaan luiskahti muka vahingossa veteen, ja kun hän yritti
kivuta takaisin maalle, muut yrittivät työntää häntä takaisin veteen.
Lojumista ja unelmointia
Näemme usein taiteilijoiden kuvissa haaremin kaunottaria lojumassa milloin
lattiaa peittävillä matoilla, milloin ylellisten tyynyvuorien peittämillä divaaneilla.
Tällaista raukeaa lojumista ja odottelua sisältyikin varmaan paljon haaremin
arkiseen elämään, sillä olihan haareminaisten elämäkin jo pohjimmiltaan
odottamista: sulttaanin ja hänen poikiensa odottamista.
Päivät haaremissa olivat
pitkiä, yöt vieläkin pidempiä ja vuosien virrassa, eristyneessä maailmassa
on ajan tajun ollut pakko jotenkin kadota. On ollut vain tämä hetki,
josta on pitänyt ottaa irti kaikki se, mitä siitä on ollut otettavissa.
Sulttaanin silmä saalistaa suosikkia
Olivatpa naiset haaremissa tekemässä mitä hyvänsä, vaikkapa leikkimässä,
niin aina heidän vanavedessään liikkuivat äänettöminä valppaat eunukit ja aina heitä tarkkaili jostakin
hiljaisena uinuvan palatsin kätköistä, ristikkoikkunan takaa sulttaanin saalistava silmä, etsien
uutta suosikkia.
Kaikesta ystävyydestään ja lukuisista keskinäisistä rakkaussuhteistaankin huolimatta
naiset olivat aina keskenään myös kilpailijoita. Pääsystä sulttaanin suosikiksi
ja sen suomista jatkomahdollisuuksista kilpailtiin, joskus tulisin sodin ja taisteluinkin.
"Odaliski" - ranskalainen Léon-François Comerre (1850 - 1916).
Puutarhanhoito - kukat lemmenviestien välittäjinä
Haaremialue peittyi satumaisen puutarhan vehreyteen, ja puutarhan hoito oli varmaan
monen naisen päivittäistä harrastamista. Kaikki kuitenkin käveleskelivät
puutarhojen käytävillä, seurustellen ja kuluttaen aikaa romantiikan ja lintujen
liverryksen täyttäessä ilman.
Polut veivät pienille lammille, joilla kellui
lumpeita ja uiskenteli eksoottisia kaloja. Siellä täällä puutarhoissa oli
kullattuja katoksia ja huvimajoja, joihin saattoi vetäytyä hengähtämään suojassa
polttavan auringon kuumuudelta.
Kukat eivät haaremissa edustaneet vain ylitsepursuavaa kauneutta, toki sitäkin,
mutta sen lisäksi ne nenäliinojen tapaan toimivat erilaisten salaviestien
välittäjinä. Englannissa julkaistiin lukuisia kirjoja, joissa
esiteltiin ja tulkittiin kukkien sisältämiä sanomia ja näistä tiedoista
ja ohjeista tuli maassa erittäin suosittuja apuvälineitä lemmenkohtauksiin.
"Orientin kaunotar" - ranskalainen Léon-François Comerre (1850 - 1916).
Mustaa magiaa
Haaremin naiset käännytettiin pakolla islamilaisiksi, heidän sisään tullessaan.
Islamilaisuuden ohella sulttaanin haaremissa harrastettiin mustaa magiaa, mikä on oikeastaan
varsin ymmärrettävää. Onhan musta magia tuonut jännitystä ja muuta ajateltavaa
samanlaisina loputtomiin toistuviin päiviin, ja sen avulla on voinut yrittää ennustaa
tulevaa ja omaa kohtaloaan.
Tosin, kohtalon on uskottukin jo määräytyneen kismetin
mukaisesti. Mustan magian avulla saattoi yrittää hakea itselleen rauhaa
ja karkottaa riivaajia, joita muodossa taikka toisessa, erilaisin kiihottein, riitti
haaremin maailmassa.
Kylpylät ja altaat - turkkilainen sauna Hamam
Islamilaisuudessa puhtaus on hyvin tärkeää, ja kun islamilaisuus valtasi
Istanbulin, alettiin sulttaanin hovissa peseytyä ja kylpeä uutterasti.
Seraljissa oli enimmillään noin 30 kylpylää. Turkkilaisesta kylvystä eli turkkilaisesta saunasta (Hamam),
tuli naisille, joilta oli riistetty niin paljon vapautta, kaiken nielevä intohimo
ja erittäin ylellinen huvi.
Turkkilaisesta saunasta, joka on höyrysauna, kiuas puuttuu,
eikä siellä ole yhtä kuumaa, kuin suomalaisessa saunassa.
Lämmintä turkkilaisessakin saunassa silti on, sekä kosteaa ja höyryistä.
Turkkilaisessa saunassa on perinteisesti avoimesti eroottinen ilmapiiri,
joka meni haaremin oloissa äärimmäisyyksiin.
Naisten ajasta kului huomattava osa kylpylässä, sen seremonioissa ja altaiden äärellä.
Marmorialtaalla naisilla oli pieniä soutuveneitäkin,
ja silloin kun ei soudeltu, uitiin ja polskuteltiin tai lojuttiin
ja vetelehdittiin muuten vaan.
Kylpytiloissa saattoi olla yhtä aikaa jopa kolmesataa naista, osin pukeutuneena
tai alastomana. Paikan täytti tiheä ja tukahduttava, rikinsekainen höyry
sekä kuiskailut virtailevan veden solinassa, naurut ja kiljahdukset.
Suloisia tyttöjä ryhmissä nauramassa, rupattelemassa ja nauttimassa virkistyksekseen
makeisia, sorbettia ja limonadia - mukana myös leikkimässä ja ryntäilemässä
parvittain lapsia. Kylpykansan lomissa kulkivat puolialastomina orjat,
eunukit, valmiina toteuttamaan naisten kaikki toiveet.
Erityisesti näiden altailla polskuttelijoiden kiihkeänä ja kiiluvasilmäisenä tirkistelijänä on historian kirjojen sivuille
kirjautunut sulttaani Murad III. Sulttaanit olivat kaikki todellakin naistenmiehiä,
mutta Murad III oli innokkuudessaan heidänkin joukossaan poikkeus. Murad III:n
tärkeintä askarta oli seurailla arabeskien takaa näiden alastomien uimareiden
ilottelua vedessä, ja keksiä heille vielä lisää leikkejäkin, jotta rieha vain yltyisi ja katsottavaa olisi enemmän.
Uima-allastirkistelyllä on ollut sulttaaniin ilmeisen toivottu ja haettu vaikutus,
sillä hän siitti 103 lastakin.
Sulttaani Ibrahim I puolestaan viskoi altaaseen helmiä ja rubiineja, saaden tytöt
sukeltelemaan näiden aarteiden perään.