Suuria riistasaaliita ja riistaeläimiä
Riistaeläimillä tarkoitetaan eläimiä, joiden metsästys on sallittua metsästyslaissa esitetyllä tavalla.
Yksi riistaeläimistämme on karhu.
Karhu (Ursus arctos)
Karhu on suurikokoinen, pyöreämuotoinen petoeläin, joka on vaivatta tunnistettavissa.
Se on Euroopan suurin petoeläin.
Sillä on vankat raajat, vahva kaula ja "kyttyrähartiat", jonka muodostavat
etuselän kohdalla molemmilta kyljiltä toisiaan vasten pystyyn nousevat
pitkät karvat.
Karhun ruumiin pituus on 130 - 250 cm. Pienellä töpöhännnällä on pituutta on 5 - 15 cm ja se on osittain
piilossa turkin sisällä. Naaraiden paino on 60 - 170 kg ja urosten 100 - 300 kg.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Walter Rodriguez
Karhun elämän seurantaa vuodenkierrossa sananlaskujen ryydittämänä
Karhun, metsän kunnioitetuimman eläimen elämää ja tapahtumia pohdittiin ennen vanhaan ympäri vuoden
ja seurantaa ryyditettiin osuvilla, vanhaan tietoon perustuvilla sananparsilla.
Yö puolessa, nälkä suolessa."
Noin lausuttiin tammikuun 19. päivänä, jolloin talvipesäänsä vetäytyneen karhun uskottiin
heräävän ja kääntävän kylkeään. Tai itse asiassa ajateltiin, että karhu itse lausuu noin.
Koska juuri tuota erityistä päivää pidettiin ajankohtana, jolloin talven selkä taittuu, niin ajateltiin,
että mesikämmenkin pesässään miettinee, joko on päivä kohta koittamassa, vai vieläkö voi
jatkaa unia.
Mutta kun Suomessa ollaan, niin talvea
oli tuonkin päivän jälkeen vielä paljon jäljellä ja niinpä karhu saattoi ennen uudelleen uneensa
vaipumista vielä huoahtaa:
"Yö puolessa, pikipallo peräsuolessa."
Nytpä saattoi karhu taas uinua käpäläänsä imien unien helmaan. Pesäänsä uskottiin karhun
asettuvan syys-Matin päivänä 21.9. ja sieltä ulos kömpivän talvi-Matin päivänä 24.2.
Karhu nukkui siis Matista Mattiin.
Tuolloin oli olemassa vielä kaksi Matin päivää, ja syys-Matti poistui kalentereista vasta vuonna 1928.
Kun kevät sitten pitkän talven mentyä lopultakin koitti, saattoi karhuemo
herätellä poikasiaan:
"Herätkää, herätkää,
jokoset jo virtaavat,
vasaset jo roukuvat,
lintuset jo laulavat,
kalat jo kutevat."
Näin tapahtui karhunkaato muinoin talvipesällä
Karhunkaato karhun talvipesällä tapahtui keväällä, hankikannon aikaan, mutta siihen valmistauduttiin
jo syksyllä. Tällöin karhun nukkuma- ja talvipesä etsittiin ja paikan löydyttyä suoritettiin
pesän ympärillä karhunkierros. Tällä kiertämisellä ei vain tutustuttu maastoon ja tehty tärkeitä havaintoja,
vaan sillä oli laillisesti sellainen suuri merkitys, että karhunkierroksen myötä
omistus kierroksen sisään jääneestä karhusta tuli karhunkierroksen suorittajan haltuun.
Sen jälkeen samaa pesäpaikkaa oli kenenkään turhaa tulla kiertelemään, sillä omistusoikeus
oli ehdoton ja pysyvä.
Varsinaisena karhunkaatopäivänä noudatettiin tarkkoja menoja, riittejä. Kaatoriitti
alkoi peseytymisellä ja puhtaisiin vaatteisiin pukeutumisella. Sen jälkeen kokoonnuttiin
pesän löytäjän ja kiertäjän taloon, jossa syötiin hyvin, erityisesti lihaa - ja juotiinkin jonkin verran.
Tässä juhlavassa kokoontumisessa valmistauduttiin henkisesti lähellä olevaan karhunkaatoon
ja lausuiltiin monenlaisia karhun syntyyn ja elämään liittyviä säkeitä ja viisauksia.
Pian tämän ruokailun jälkeen oli aika lähteä karhunpesälle. Tosin, joskus saatettiin vielä
lepäillä parikin päivää voimia keräillen.
Kun sitten lopulta päästiin karhun pesäpaikalle, sytytettiin siihen lähelle nuotio
ja taas alettiin syödä todella vankasti! Karhun kohtaaminen mitä ilmeisimmin vaati suurta rohkeutta
ja voimien maksimointia, ja siksi syötiin hyvin. Nuotiossa karkaistiin ja savusteltiin myös
niitä aseita, joita karhun kaadossa käytettiin. Eikä tämäkään riittänyt, vaan miehet hyppivät
yli ja läpi nuotion liekkien, saadakseen itsensä sopivaan vireeseen, jossa varmasti oli jo osittain
hieman hurmostakin mukana. Aseiden joukossa mukana oli hyvä pitää vanhaa sodassa käytettyä miekkaa,
sillä siinä uskottiin olevan mukana raudan väkeä eli hyvin vahvaa voimaa.
Karhua ei voitu surmata nukkuvana pesäänsä, sillä katsottiin, että silloin sen sielu muuttuisi
pahaksi ja jäisi vaeltamaan ja vainoamaan metsästäjiä. Siksi karhu aina ensiksi herätettiin.
Herättäminen tapahtui herätyslaululla:
"Nouse pois nokinen poika nokiselta nuotiolta,
havuisilta vuoteilta,
pihkaisilta pään aloilta!
Nyt on ottajat ovilla,
veräjillä poies viejät."
Muunkinlaisia herätyssananparsia ja -huudahduksia käyteltiin. Eipä aikaakaan, kun tähän mahdottomaan
mökään ja menoon herännyt karhu unenpöpperöisenä alkoi silmiään häikäisevän auringon kirkkaudessa
siristellen kurkkailla pesästään. Itse tappaminen olikin sitten varsin helppo tehtävä, sillä
kun karhu kömpi hämärästä talvipesästään lähes sokkona häikäisevään aurinkoon, ei se nähnyt
juuri mitään ja liikkeetkin olivat pitkän makuun jäljiltä täysin kontassa.
Heti kaadon jälkeen, jo paljon ennen tulevia karhupeijaisia, suoriteltiin monenlaisia riittejä
ja menoja, jotta vältyttäisiin jatkossa ongelmilta. Jotta vältyttiin karhun sukulaisten kostolta,
vakuutettiin saaliille, että ihmiset olivat sen kuolemaan täysin syyttömiä - se oli itse aiheuttanut
kuolemansa. Niin kaikuivat taas saloilla kuin Kalevan kankailla jäyhien erämiesten runoset karhulle:
"Kas putosit sa karhuseni ihan itse oksaltasi,
revit rikki marjaisen mahasi,
auki saatoit kultaisen kupusi."
Karhunpeijaisissa pääsi juhlinta todella vauhtiinsa. Vuoden 1640 vihkisaarnassa silloinen piispa Rothovius
paheksui näitä suomalaisten peijaismenoja. Hänen mukaansa suomalaiset karhun kaadettuaan
pistivät pimeydessä pystyyn pidot, joissa he murisivat kuin karhut ja lipittivät viinaa suoraan karhun kallosta.
Tällaisella juhlinnallaan suomalaiset Rothoviuksen mukaan tavoittelivat pyyntionnea ja otson voimia itselleen.
Rothovius ei näytä syvällisesti ymmärtäneen, mistä karhunpeijaisissa on ollut kyse.
Ehkä peijaisten pakanallisuudesta kumpuava polte ja palo ei ole piispan kristillistä mieltä hivellyt.
Vaikka peijaisissa alkoholikin virtasi, niin käyttäytymisellä oli tiukat sääntönsä.
Juoda sai niin paljon kuin halusi, mutta juhlallista tunnelmaa ei saanut pilata.
Juhlinnan päättyessä karhun kallo ja luut kuljetettiin juhlasaatossa metsään. Karhun kallo nostettiin
männyn oksaan ja luut haudattiin puun juurelle. Näin karhu palautettiin metsään ja lähelle taivasta, josta se oli
maahan tullutkin. Joskus näiden peijaisten aikana soitettiin karhulle jopa kirkonkelloja.
Lopuksi otettiin vielä tomerasti loppuryyppyjä, kunnes juhlaväki hajaantui - odottamaan
uusia peijaisia.
Karhunkivi eli muistokivi paikalta, jossa torppari Kaarlo Antinpoika Skogberg ampui viimeisen "tappajakarhun" 7.7.1887.
Kivi paljastettiin heinäkuussa 1937. - Kuva Copyright Kimmo Karjakoski © Suomen Metsästysmuseo - Creative Commons.