Vuoden 1753 Rovastintarkastuksessa tarkastaja toi ilmi suuren huolen ja murheen joka koski
nuorison kortinpeluuta. Kirkkoraati päättikin, että asiaan puututaan ankarasti: "Se joka tavataan
kortinpeluusta maksakoon kirkolle sakkoa ensikerralta 6 killinkiä kuparirahaa ja jos teosta tavataan
toisen kerran sakkoa määrätään tuplasti. Samat sakkomäärät koskivat niitä jotka antoivat pelata
korttia talossaan".
Korttiringit - Abraham Rautio käräyttää poikansa. Kappalainen Matti Salow kertoi, ettei nuorisoa
turmeleva kortinpeluu ole loppunut vaan päinvastoin lisääntynyt. Päätettiin, että sakkosumma
korotetaan 12 killinkiin kuparirahassa, josta ilmiantajalle maksetaan puolet, ellei maksua saada
perityksi, istutetaan kortinpelaaja koko sunnuntaipäiväksi jalkapuuhun. Seuraavana vuonna
pidetyssä kirkkoraadin kokouksessa raadin jäsen Aappo Rautio antoikin poikansa Laurin ja viiden
muun nuoren miehen ilmi kortinpeluusta, joka oli tapahtunut rukoussunnuntaina.
Vanhakansa palvoi Jumia hedelmällisyyden jumalana
Kustaa Vilkuna kirjoittaa, että lätin kielessä jumis on tarkoittanut kaksoistähkää tai yleensä kahta
yhteen kasvanutta, siis jumissa olevaa asiaa. Vilkunan mukaan jumihäiksi kutsuttiin nuorison
tanssiaisia, joihin kuului yhdessä nukkuminen. Tanssiaisten jälkeen useat nuoret kävivät pareittain
maate tanssipaikkan lattialle ja nukkuivat siinä koko yön, Vilkunan mukaan ei riisuttu, eikä liian
lähelle toista ollut lupa mennä. Jos huomattiin, että pari oli liian lähekkäin, kerrottiin siitä muille ja
pari menetti maineensa.
Römppäviikkoon mennessä potut ja nauriit oli nostettu, viljat korjattu ja puitu, eläimet tapettu ja
lihat suolattu, joten piiat ja rengit saivat ottaa rennosti. Kekri oli koko talonväelle suurta nautiskelun
aikaan jolloin jokaisessa talossa pantiin pötyä pöytään sadonkorjuun merkeissä. Jossain päin
römppäviikkoa sanottiin "mässäilyviikoksi".
Römppäviikon eli Kekrin aikaan piiat ja rengit vapautuivat talokkaiden töistä ja saivat palkan
vuoden kestäneistä pesteistään. Juminhäitä vietettiin Pyhäinmiestenpäivän aikoihin, jolloin pidettiin
viikko vapaata. Huhujen mukaan nuoret "söivät, joivat ja naivat" leikkihäiden varjolla.
Anna Kaisa Heikintytär Ruuth'in tapaus
Anna Kaisa oli sotilas Heikki Ruuthin tytär. Heikki Ruuth asui Muhoksen Sanginjärven kylässä.
Kirjautui Pohjanmaan rykmentin Kemin komppanian palvelukseen 03.03.1729 rummulyöjäksi, ja
kirjattiin sotilaaksi 19.12.1729. Hukkui syysmyrskyssä Perämerellä useiden muiden muhoslaisten
sotilaiden kanssa 25.09.1736.
Kemin komppanian miehiä kohtasi merionnettomuus, kun komppanian päällikkö luutnantti ja 15
ruotusotilasta hukkui kovassa syysmyrskyssä Perämerellä Haukiputaan ja Iin välisellä
merimatkalla. Miehet olivat palaamassa komppanian kokouksesta, joka oli pidetty Iin kirkossa.
(Kemin komppanian pääkatselmuskirja 13.07.1737 mf WA 1224)
Anna Kaisa Oulun ja Hailuodon käräjäkunnan välikäräjillä 19.8.1758.
Nimismies Christer Schroderus teki tiettäväksi, että edesmenneen sotamiehen Heikki Ruutin
naimaton tytär Anna Kaisa Heikintytär oli heinäkuun 17. päivänä yksin metsässä ollessaan
synnyttänyt aviottoman lapsen, joka seuraavana päivänä löydettiin kuolleena. Anna Kaisa kertoi
olleensa hakemassa metsässä lehdeksiä. Siellä hän oli synnyttänyt kuolleen lapsen, jonka oli
laittanut kahden kiven väliin ja peitellyt sen sammalilla.
Antti Siekkisen piika Anna Kaisa Heikintytär, kertoi, että naimaton talokkaan poika Heikki
Antinpoika Siekkinen, joka oli hänet aiemmin kahdella sormuksella kihlannut, oli hänet saattanut
raskaaksi. Annan kertoman mukaan Heikki oli lukuisia kertoja maannut hänen kanssaan. Anna
Kaisa oli sanonut Heikille, että synnyttää tälle pojan.
Siekkinen myönsi, että kekrinä 1756 - jolloin Anna Kaisa oli siirtynyt piiaksi Matti Halosen taloon -
antaneensa Anna Kaisalle kaksi hopeasormusta kihlajaislahjana, vakuuttaen menevänsä tämän
kanssa naimisiin sen jälkeen, kun Anna Kaisa hoitaisi loppuun vuosipestinsä Halosen talossa.
Heikki kielsi jyrkästi olleensa minkäänlaisessa lihallisessa kanssakäymisessä Anna Kaisan kanssa.
Kirkkoherra Johan Wegelius jätti oikeudelle seuraavan kirjallisen lausunnon
"Sen karkean pahanteon, mikä äskettäin on tapahtunut Muhoksen kappelikunnassa Anna Kaisa
Ruutin tekemän lapsenmurhan kautta, tarkemman tutkimuksen kautta on havaittu johtuneen siitä
kiistämättömästä omavaltaisuudesta, mitä nuori väki, piiat ja rengit kaikista pappien varoituksista ja
neuvoista huolimatta, kaikkina lauantai-iltoina ja -öinä harjoittavat, jolloin he, puettuina parhaimpiin
vaatteisiinsa leikkivät, tanssivat ja soittavat ja kestitsevät itseään, sekä kaikin tavoin säädytöntä, ja
rietasta elämää pitävät. Tätä he tapaavat kutsua Juminhäiksi, ja luulevat heillä olevan moiseen
tapaan vanha ja perinteinen oikeus, vaikka talokkaat ovatkin koettaneet heitä siitä estää. Tämä
pahatapa usein valitettavasti johtaa haureellisuuteen ja lapsenmurhiin.
Muhoksen kappelissa tätä pahaa tapaa enimmiten harjoitetaan, joten näyttäisi olevan kannatettavaa,
että nuorisossa herätettäisiin kauhua, että tämän kuolemaan astuvan henkilön, joka on
kasvanut oleskellut Muhoksen kappelissa, joka on huomattava yhteisö, tulisi - Anna Kaisa Ruuthin
osallisena näihin leikkeihin - kärsiä mestaustuomio saman kappelin alueella, lähellä kirkkoa
keskellä jokea sijaitsevassa Pukkisaaressa.
Huomautan, että papit sitä ennen pitävät koko seurakunnalle tavanomaisen varoituspuheen
saarnastuolista, koko nuoriso velvoitetaan olemaan paikalla näkemässä tuo mestaus, saadakseen
siitä näytännöstä käsityksen ja varoituksen omavaltaisen elämän ja riettauden harjoittamisen
surkeista seuraamuksista."
Lautamies Kalle Huovinen sanoi tietävänsä, että Anna Kaisa Heikintytär on hyvin perillä
kristinopista ja on siten ollut esteetön nauttimaan ehtoollista. Iältään hän on noin 24 vuotta.
Käräjäoikeus koetti saada Anna Kaisan tunnustamaan, mutta hän pysyi aiemmissa
lausunnoissaan, myönsi, että lapsi oli ollut elossa synnytyksen jälkeen, mutta ei ollut äännellyt
saatikka itkenyt.
Jumin häiden hirvittävä loppu
Hovioikeus vahvisti alioikeuden päätöksen 23. lokakuuta 1758. Saatuaan hovioikeuden päätöksen
lähetti Pohjanmaan läänin maaherra Gustaf Abraham Piper määräyksen mestauksen
toimeenpanosta Wegeliuksen ehdottamalla paikalla Oulujoen Pukkisaaressa. Anna Kaisa Ruuth
mestattiin Muhoksen Laitasaaren kylän Pukkisaaressa (nyk.Rovastinsaari) lauantaina 16.12.1758.
Todennäköistä on, että kirkkoherra Wegeliuksen toive etenkin nuorten ihmisten paikallaolon
välttämättömyydestä toteutui. Pyövelin nimi ei ole tiedossa, suurella todennäköisyydellä kyseessä
oli tuolloin Laihialla asunut lääninpyöveli Niilo Eskonpoika Rönblad, jonka pitkä virkaura kattoi
vuodet 1755 - 1791. (Mikko Moilanen)
Vuotta myöhemmin Rovasti Johan Wegelius kirjaa Muhoksen Seurakunnan Rovastintarkastuksen
pöytäkirjaan seuraavaa:
Kappalainen Hra Ståhlberg kuin kuudennusmiehet Kylmälässä ja muualla valittavat, että kylien
nuortaväkeä ei pystytä millään keinoin pitämään erossa pyhäisestä kylän juoksusta ja
kortinpeluusta, sen jälkeen, kun niin sanotut Jumihäät saatiin loppumaan, jotta nyt saataisiin
estetyksi tämä sapatinhäpäisy korttipeleineen ja kylänjuoksuineen, käskettiin kuudennusmiehiä
merkitsemään muistiin niiden nimet jotka havaitaan tähän syyllisiksi.
Pukkisaari, jonka nimi nykyisin on Rovastinsaari.
Pukkisaari. Oliko Pukinsaari eli nyk. Rovastinsaari paikka, jossa olisi mestattu aiemmin muitakin
kuin Anna Kaisa? Toistaiseksi siihen ei ole vastausta. Asiakirjoista päätellen Muhoksella ei ollut
mestauspaikkaa ennen Anna Kaisa Ruuthin tapausta, vaan kuolemaantuomitut mestattiin Oulussa.
Seuraava tapaus saattaisi viitata siihen kun Oulun pitäjän mestauspaikalla mestattiin lokakuussa
1712 muhoslaiset Tuomas Heikinpoika Mäkelä ent. Perttunen ja Kaisa Heikintytär Perttunen,
molemmat Laitasaaren kylästä. Kuolemantuomio tuli salasuhteessa eli "susiparina" elämisestä,
joka tulkittiin tässä tapauksessa sukurutsaksi. Kaisa oli jäänyt leskeksi Tuomaksen veljestä
Pertusta. Tuomas asui samaa taloutta ja yhtyi Kaisaan Pertun kuoleman jälkeen. Tuomakselle ja
Kaisalle syntyi kesällä 1712 Justiina niminen tytär. Justiinan syntymän myötä Tuomaksen ja
Kaisan suhde paljastui.
Kuolemantuomio langetettiin jos riittävä näyttö tai tunnustus saatiin, taposta, murhasta,
lapsenmurhasta, sukurutsasta, varkaudesta, eläimeen sekaantumisesta, huoruudesta.
jumalanpilkasta ja taikuudesta. Kuolemanrangaistuksen saanut joutui ottamaan vastaan
Mooseksen lain mukaisia menetelmiä, kuten mestaaminen kaula katkaisemalla, hirttäminen,
kivittäminen, polttaminen ja elävältä hautaaminen. Mestaaminen eli teilaaminen esitettiin kaikessa
raakuudessaan opetukseksi ja varoitukseksi muille. Teloitetun pää laitettiin seipään nokkaan ja
ruumis useina kappaleina kärrynpyörien päälle kaikkien katseltavaksi. Noidat poltettiin
mestaamisen jälkeen, koska noidan ruumista ei voinut haudata saastuttamaan Jumalan luomaa
maata.
Kuva: Karttapohja vuodelta 1970: Nykyinen Valtatie 22 Oulu-Muhos on valmis Muhokselle asti ja
jatkuu vanhana Kantatie no 77 Kajaaniin. Merkitylle alueelle on maanmittari Wallenborg merkinnyt
vuonna 1785 mestauspaikan.
Pyövelin kirves heilahti
Paavo Juhonp Ojala ent. Kontio 18 vuotias, Utajärvi Sotkajärvi. Tuomittiin eläimeen
sekaantumisesta. alioikeudessa ja hovioikeudessa mestattavaksi kaula katkaisemalla ja roviolla
polttamalla. Lisäksi tuli tappaa ja roviolla polttaa ne lampaat ja lehmä, joihin poika oli sekaantunut.
Mestauspäivä oli 29.10.1766. Maaherran määräyksestä.
Pekka Matinp Lehtolainen ent. Karvonen 46 vuotias, Muhos Perukka uudisrakentaja.
Tuomittiin vuonna 1773 vaimonsa Brita Antintytär o.s.Kassisen taposta menettämään oikean
kätensä, kaulan katkaisu sekä teilaus. Mestaaminen tapahtui 12.01.1774. Brita oli Pekan toinen
vaimo, ensimmäinen vaimo Carin hukkui Pyhäkoskeen heinäkuussa 1751.
Erkki Pekanpoika Kekkonen eli Kärnä 24 vuotias, Laitasaari. Kekkonen tuomitaan
ansaitsemaansa rangaistukseen Juho Honkaniemen (Honkanen eli Hiltunen) taposta ja muille
pahantapaisille pelotukseksi ja varoitukseksi, seudun tavallisella mestauspaikalla menettämään
henkensä kaulan katkaisulla 18.11.1776, minkä jälkeen hänen ruumiinsa on muiden kuin pyövelin
haudattava hautausmaan aidan ulkopuolelle.
Ennen mestausta on pappien julistettava tuomitulle Jumalan pyhää sanaa ja pyrittävä saamaan
Kekkonen katuvaiselle mielelle rikoksestaan ja täten valmistaa häntä autuaalliseen kuolemaan.
Erkki Pekanpojan ja Juho Honkasen välillä oli Perukan Keinäsen rannassa 23. toukokuuta tullut
riitaa muutamista tukeista, seurauksena, että Erkki Pekanpoika oli keksillä lyönyt Honkasta päähän
ja aiheuttanut haavan ja muita vammoja. Honkanen oli kuollut myöhemmin samana päivänä.
Mikko Tiikkaja 35 vuotias torppari Utajärvi Niska. Mestattu kaula katkaisemalla naapuritalon
vävyn Abraham Kokon murhasta Muhoksen Teerikankaan mestauspaikalla 18.12.1802. Tiikkaja
juotti uhrin humalaan ja pahoinpiteli hengiltä, minkä jälkeen raahasi ruumiin Oulujokeen. Lavasti
teon hukkumisonnettomuudeksi. Paljastui, että kyseessä on palkkamurha. Abraham Kokon vaimo
Valpuri Erikintytär oli tilannut miehensä murhan Tiikkajalta. Useista yrityksistä huolimatta vaimoa ei
saatu tuomituksi riittävien todisteiden puuttuessa.
Piika Elisabet Juhontytär Pilton kuolemantuomio. Vuonna 1858, Muhoksen pitäjän kihlakunnanoikeus
langetti kuolemantuomion Elisabet Juhontytär PIltolle lapsen murhasta. Asia meni Vaasan
hovioikeuteen, joka vahvisti kihlakunnanoikeuden tuomion ja määräsi Elisabet Pilton kurkun
katkaistavaksi ja ruumiin poltettavaksi. Keisarillinen senaatti kumosi kuolemantuomion ja muutti
sen raipparangaistukseksi. Piialle määrättiin 30 piiskansivallusta lisäksi kirkonrangaistus sekä 5
vuotta pakkotyötä Wellmandslandin kuritushuoneella.
Paikka herätti kulkijoissa kauhua ja pelkoa vielä yli 100 vuotta myöhemminkin. Samuli Paulaharjun
haastattelema Juho Juvani Muhosperästä kertoi vuonna 1913 Paulaharjulle:
"Sanotaan kalman
olevan siinä paikassa. Eivät tohtineet ennen käydä siellä eikä muillakaan paikoilla, missä oli
ruumista pidetty. Jos sattui koskemaan kädellä tai jalalla semmoista paikkaa, niin sylästiin siihen ja
sanottiin Herra Jeesus, eihän tuosta mitään liene tarttunut."