Adolf Hitler Eiffel-tornin edustalla, vasemmalla arkkitehti Albert Speer ja oikealla taiteilija Arno Breker.
Pariisin kuvat ovat hyytävimpiä Hitleristä otettuja kuvia. Hän oli paikassa, jossa hänen ei olisi missään nimessä kuulunut olla.
Hän piti Pariisia vieläpä ikiomanaan ja katsoi, että saattoi tehdä sen kanssa mitä halusi, kuten hän tekikin.
Näiden taideystäviensä kanssa hän inventoi Pariisia kuin lelukauppaa ja suunnitteli, miten sen sisällön
saisi helpoiten siirretyksi Berliiniin. Eiffel-tornikin olisi varmasti viety, jos se olisi ollut mahdollista.
Pariisin ryöväys
Adolf Hitler oli kateellinen Pariisille siksi, että siellä taide ja kulttuuri kukoistivat ja näkyivät kaikkialla.
Hänen mielessään kävi ajatus koko Pariisin tuhoamisestakin, mutta sitten hän luopui siitä ja näki parhaaksi kaupungin irtaimiston tyhjentämisen
ja siirtämisen uuteen ja tulevaan maailman pääkaupunkiin, Berliiniin.
Jo kuuluisalla ympäriajelullaan Pariisissa, sinne ensi kertaa tullessaan, hänellä oli mukanaan
oma arkkitehtinsä ja mielikuvanveistäjänsä. Näiden kanssa oli helpompaa arvioida kaupungin "sisältöä" ja tehdä
suunnitelmia.
"Turvatakseen" Pariisin taideaarteet, Hitler antoi määräyksen kaiken taiteen siirtämisestä Saksan puolelle.
Alkoi ennennäkemätön ryöväysoperaatio, jonka puitteissa 30 000 umpitäyteen ahdettua junanvaunua siirsi
Pariisin aarteita neljän vuoden ajan Saksaan. Natsit olivat alkuun päästyään kuin hurmiossa ja kuin lapset karkkikaupassa.
Kaikki vietiin mattoja ja pianoja myöten, kaikki vähänkin arvokas ja hyödyllinen. Galleria toisensa jälkeen tyhjennettiin
ja museot jäivät huokumaan autiuttaan.
Pariisin ja maan muidenkin osien ryöstäminen saavutti mittasuhteet, jolle historia ei tunne vertaista.
Hitlerille valmistettiin hyvin kauniita kirjoja, joissa kuvin esiteltiin ja luetteloitiin kaikki ne
maalaukset, jotka tämän jälkeen kuuluivat vain yksin hänelle. Satojatuhansia näistä Saksaan siirretyistä
esineistä on tälläkin hetkellä teillä tietymättömillä.
Natsien maanalaisia taidekokoelmia löydetään ja esitellään heti sodan päätyttyä.
"Talvipuutarha", Edouard Manet - Merkersin suolakaivos 12.4.1945.
Liittoutuneiden Euroopan joukkojen ylin komentaja Dwight D. Eisenhower, Merkersin suolakaivoksilla Saksassa 12.4.1945 tutustumassa
natsien taidekokoelmiin.
Eisenhowerin takana kenraali George S. Patton, takana vasemmalla kenraali Omar N. Bradley.
Erwin Rommel, jolle on nimetty yksi aarre, vaikka se ei liity häneen.
Rommelin aarre
Rommelin aarre on yksi niistä myyttisistä kulta-aarteista, joka on tyystin kadonnut.
Siihen pitäisi sisältyä 50 kg kultaa. Nimensä se saa Erämaan ketun, Erwin Rommelin (15.11.1891 - 14.10.1944) mukaan.
Aarteen nimi on harhaanjohtava, sillä itse Rommel ei suinkaan ryöstänyt tätä kultaa itselleen.
Rommel oli rehti sotilas, joka pani kaiken tarmonsa sotimiseen, eikä hän kuulunut laisinkaan näihin omaisuuden tavoittelijoihin.
Sen sijaan kullan anasti haltuunsa Rommelin Pohjois-Afrikan joukoissa ollut SS-komentaja Walter Rauff (19.6.1906 - 14.5.1984).
Rauff miehineen keräsi ryöstösaalista erityisesti Tunisian juutalaisilta. Pelkästään Djerba-saaren juutalaisyhteisön kulta- ja korusepät hän pakotti vuonna 1943
keräämään keskuudestaan haltuunsa ainakin 43 kiloa kultaa.
Ian Fleming (28.5.1908 - 12.8.1964), James Bondin luoja, oli hyvin kiinnostunut aarteenetsinnästä.
Rommelin aarteen selvittelyyn hän käytti paljon aikaa ja kirjoittikin aarteesta kirjassaan "Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa".
Fleming yritti myös saada Sunday Times-lehteä perustamaan retkikunnan Rommelin aarteen etsimiseksi, koska puuha on varsin kallista,
mutta tähän pyyntöön lehti ei suostunut.
On mahdollista, että tämä kulta edelleenkin on piilossa jossakin, vaikkapa Korsikan rannikoilla. Tai sitten
se on siirtynyt ikuisiksi ajoiksi huomaamattomasti jonkun omistukseen, ollen joko harkoiksi sulatettuna jossakin holvissa, taikka
koruiksi tehtynä ympäri maailmaa.
Natsien keskeneräiseksi jäänyt tunneli Puolassa. Useat natsien rakennushankkeista olivat kokoluokaltaan valtavia
ja sellainen oli myös Puolan tunnelisto. Työvoima, eli sotavangit, oli ilmaista - ja rahoitus voitiin hakea Puolan
tai jonkin muun maan pankista, ilman takaisinmaksu velvoitetta.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Chmee2
Puolan aarrejuna
Puolassa ovat levinneet vuosikymmenten ajat huhut natsien aarrejunasta, jonka pitäisi olla
Puolan lounaisosissa sijaitsevan Walbrzychin kylän liepeillä, maan alla tunnelissa. Saksalaiset kaivattivat
Puolaan sodan aikana sotavangeilla valtavan määrän tunneleita. Tarujen mukaan kyseinen 150-metrinen juna katosi vuonna 1945.
Vuonna 2015 tiedot aarrejunasta houkuttelivat aarteenetsijöitä ryntäämään Walbrzychiin ihan Klondyken malliin.
Vuonna 2016 junan oletetulla paikalla suoritetuissa kaivauksissa ei aarrejunasta kuitenkaan löytynyt merkkiäkään.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© transCam
Wewelsburgin linna, jonka Heinrich Himmler hankki omistukseensa vuonna 1934. Jonkinlainen linna on ollut paikalla jo 800-luvulla.
Tullessaan linnanhaltijaksi, Himmler järjesti laajat ja näyttävät seremoniamenot juhlan kunniaksi.
Hän perusti linnaan SS-oppilaitoksen, "SS-Schule Haus Wewelsburg". Oppiaineina olivat Saksan historia, kansallisperinne
ja rotuoppi. Suurissa luokkahuoneissa koulussa ei istuttu, vaan opiskelijat keskittyivät aineisiin omissa kammioissaan.
Henkilökunnan muodostivat eritavoin pätevöityneet SS-miehet.
Himmlerin johdattelemana linnassa käsiteltiin myös pyhää Graalin maljaa,
jonka myötä ideologiaan saatiin taivaallisia ulottuvuuksia. Vuodesta 1935 alkaen linnassa ei otettu laisinkaan vastaan vieraita
ja vuonna 1939 Himmler määräsi, että linnasta ei saa kirjoittaa eikä julkaista mitään.
Linnassa toimii nykyisin museo ja nuorisohotelli.
32 miljardin euron aarteet kateissa
Kateissa ja löytymättä aarteita on vielä vähintään 32 miljardin euron edestä. Näiden aarteiden oletettuja sijaintipaikkoja ovat:
Heinrich Himmlerin (7.10.1900 - 23.5.1945) 75 miljoonan euron hopeat hänen omistamansa Wewelsburgin renessanssilinnan tienoilla.
Aarteenetsijöitä kukkuloilla on vuodesta toiseen kaiken aikaa.
Saksassa, Jonas-laakson tunnelijärjestelmissä uskotaan olevan piilossa monipuolinen aarteisto. Seudulla liikkuminen on kielletty.
Vartijat väijyvät kaikkina viikonloppuina paikalla ja saavat usein kiinni luvattomasti alueelle tunkeutuneita aarteenetsijöitä.
Lähellä Münchenia sijaitsevaan Walchensee-järveen uskotaan upotetun lähes 100 miljoonan euron edestä kultaa.
Järvi on yksi suurimmista ja syvimmistä, alpiinisista järvistä. Asukkaat näkivät saksalaisia joukkoja järven rannalla huhtikuussa 1945,
hetki ennen kolmannen valtakunnan romahdusta. Kullanetsijöitä järvellä on ollut vuosikymmenten mittaan loputon määrä.
Lüner on Alppien järvi, jossa uskotaan myös olevan lähes 100 miljoonan euron edestä kultaa ja jalokiviä.
Aarteenetsintä on vaikeaa, sillä vuonna 1956 valmistunut pato on suurentanut järveä.
Toplitz-järvessä Itävallassa uskotaan olevan miljardien eurojen edestä Saksan keskuspankin eli Reichsbankin kultaa.
Kullasta hitustakaan ei ole löydetty.
Erzgebirge-vuorilla, Saksan ja Tšekin rajalla, on vanha hopeakaivos, jonka uumenissa uskotaan piilottelevan
natsiaarteen, jossa pitäisi olla mm. Monet'n, Manet'n ja Cezannen maalauksia. Mitään merkittävää ei ole löydetty, vain joitakin pieniä esineitä.
Aarteenetsijöiden mukaan ei ole pienintäkään epäselvyyttä siitä, etteikö aarretta löytyisi, epäselvää on vain se, milloin se löytyy.
Herman Göringin kätketyistä aarteista osa on ilmeisesti Carinhallin maisemissa. Niitä on etsitty kovasti, mutta ei vielä toistaiseksi ole löydetty.
Berliinin lähellä sijaitsevassa Stolpsee-järvessä pitäisi olla lähes kahden miljardin euron edestä kultaa ja platinaa.
Legendan mukaan nämä arvometallit on upotettu yli 15 metrin syvyyteen. Järvellä on tehty viranomaistenkin voimin lukuisia,
laajoja etsintöjä. Viimeksi vuonna 2013 israelilaiset suorittivat etsintöjä modernin teknologian avulla, mutta mitään ei löytynyt.
Seitsemäs Yhdysvaltain armeija (Seventh U.S. Army) löysi Unkarin kuninkaan kruunun ja jalokivet 3.8.1945.
Yhdysvaltain armeijan kuorma-autokolonna palauttamassa Firenzeen valtavaa määrää natsien sieltä ryöstämää taidetta 23.7.1945.
Göring taistelulentäjänä noin 1918.
Hermann Göring (12.1.1893 - 15.10.1946) - ylellistä ja nautinnollista elämää kauneuden ja taiteen keskellä
Saksalainen natsijohtaja, taistelulentäjä, Saksan ilmavoimien perustaja ja kansallissosialistinen poliitikko,
ilmavoimien komentaja ja sotatalouspäällikkö, Preussin pää- ja sisäministeri sekä
Saksan ensimmäinen ja ainoa valtakunnanmarsalkka Hermann Göring oli Adolf Hitlerin kakkosmies.
Hermann Göring rakasti ylellistä elämää ja viihtyi kauneuden ympäröimänä.
Hän halusi kyltymättömästi elää nautintojen keskellä ja rakasti näyttävää luksusta.
Hän oli hyvin viehtynyt maalaustaiteeseen ja keräsi kokoelmiinsa tuhansittain
maailman suurimpien taiteilijoiden maalauksia. Maalausten ohella hän keräsi huonekaluja,
koruja, veistoksia, kaikkea arvokasta ja silmää hivelevän kaunista.
Hänen "keräilynsä" ei noudatellut ihan tavanomaisia taiteenkeräilyn tapoja.
Hänellä oli mahdollisuus päästä valloitetuissa maissa taidegallerioihin ja museoihin, joissa
hän valitsi itselleen parhaat teokset. Hän kylläkin maksoi aina taidehankintansa, hän ei halunnut
leimautua varkaaksi, mutta hän saattoi kuitenkin itse määritellä hankkimansa taiteen hinnan.
Varas ja peräti ryöväri hän oli silti mitä suurimmassa määrin. "Hän ryöväsi, kuin huomista ei olisi."
"Venus ja Amor" - Lucas Cranach vanhempi (1472 -1553). - Lucas Cranach vanhempi oli yksi Hermann Göringin lempitaitelijoista.
- Hitler ei hyväksynyt modernimpaa maalaustapaa, jota edustivat impressionistit, kuten Vincent van Gogh (1853 - 1890).
Hitler piti Goghia vajaamielisenä.
Hermann nautti myös tästä kielletystä taiteesta ja kävi senkin parissa "kauppaa".
Göringillä oli alaisuudessaan myös henkilökuntaa, joka kierteli gallerioissa etsimässä hänelle taidetta. Tähän työhön perustettiin erityinen ryhmä, Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg (ERR),
jonka tehtävänä oli etsiä ja ryöstää taide-esineitä ja historiallisia asiakirjoja juutalaisilta yksityishenkilöiltä ja laitoksilta Saksan miehittämissä maissa.
Taidekokoelmansa Göring keskitti rakennuttamaansa "metsästysmajaan", Carinhalliin. Mistään majasta ei suinkaan
ollut kyse, vaan tämä Göringin vaimon Carinin mukaan nimetty rakennus oli monikerroksinen ja kuin kartano, jollei palatsi.
Vuonna 1933 valmistunut Carinhall sijaitsi Berliinin pohjoispuolella. Siellä Göring järjesti ylellisiä kutsuja,
joissa sotilasjohto saattoi viinilaseja kallistellen keskustella taiteen äärellä, kauniiden naisten ympäröimänä, sodankulusta ja milloin mistäkin.
Myös Adolf Hitler osallistui näihin ylellisiin juhliin.
Upeasta metsästyslinnasta ja erityisesti sen aarteista kerrotaan yhä tänä päivänäkin lukuisia tarinoita ja huhuja.
Sodan päätösvaiheessa Hermannin kokoelmat lastattiin kahteen ylipitkään junaan ja Carinhall räjäytettiin maan tasalle.
Junat köröttelivät suoraan amerikkalaisten keskelle ja heille jäi tehtäväksi vain purkaa vaunut ja alkaa etsiskellä
kokoelmille oikeita omistajia. Silti, suuri määrä Göringin hamstraamasta esineistöstä jäi kateisiin.
"Nuoren miehen muotokuva" - Rafael (1483 - 1520). Merkittävin ja arvokkain natsien ryöväämistä ja kadoksissa olevista maalauksista.
Ilmeisesti omakuva.
Se vietiin Prinssi Czartoryskin museosta Puolasta.
Arvo noin 90 miljoonaa euroa. - Natsit ryöstivät noin 20 % merkittävästä, eurooppalaisesta taiteesta.
Tuhansittain maalauksia on kateissa.
Monumenttiryhmä - Monuments, Fine Arts, and Archives (MFAA)
Britannian ja Yhdysvaltain armeijat perustivat vuonna 1943 erityisen Monumenttiryhmän,
jonka tarkoituksena oli osoittaa sota-aikana liittoutuneiden armeijoille sellaiset kulttuurihistoriallisesti
arvokkaat kohteet Euroopassa, joita pitäisi pyrkiä suojaamaan. Näin tehtiin esimerkiksi Firenzessä ja Roomassa,
joissa pommitukset suunniteltiin ja toteutettiin niin, että arvokohteet eivät tuhoutuneet.
Ryhmään kuului alkuvaiheessa 400 henkilöä, joukossa arkkitehteja ja taiteen asiantuntijoita.
Sodan päättymisen jälkeenkin Monumenttiryhmä on etsinyt ja jäljittänyt kadonneita natsiaarteita.
Tätä työtä tekee edelleen säätiö Monuments Men Foundation, jonka päämaja sijaitsee Dallasissa, Teksasissa.
Lähteet
*Kenneth D. Alford & Theodore P. Savas: Natsi miljonäärit - Gummerus
*Natsiaarteiden metsästys, dokumenttisarja 2017
*George M. Taber: Chasing Gold: The Incredible Story of How the Nazis Stole Europe's Bullion
*The Mitchell Beazley: Kuka teki mitä
*Yle: Göringin metsästyslinna
*Ian Fleming’s Quest for Rommel’s Gold
*Tekniikka ja Talous: Natsien kultajunaa kaivetaan esiin Puolassa - Mutta mitä tunnelista paljastuukaan?
*Iltalehti: Natsien myyttinen aarrejuna saattoi löytyä Puolasta
*Ilta-Sanomat: Tästä syystä venäläiset havittelevat natsijunan aarretta – Onko lastina maailman kahdeksas ihme?
*Seura: Natsien aarrejuna: Kultalasti vai halpa huijaus?
*War History Online: Billions of Dollars of Looted WWII Treasure Is Still Hidden
*Daily Art Magazine: The Story of the Lost Raphael’s Portrait of a Young Man
*Salz faszination welten