Tunturisuden sivut
Neitsyt Maria imettää Jeesus-vauvaa

"Neitsyt, lapsi ja kaksi enkeliä" - italialainen Sebastiano Mainardi (1460 - 1513).

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © jean louis mazieres


Madonna ja lapsi

Madonna on tuo tavattoman kaunis, tyyni ja harras nuori nainen, erityisesti katolisen ja ortodoksisen kirkon taiteessa. Madonna voi tarkoittaa kuvataiteessa ketä hyvänsä naista, mutta usein sillä tarkoitetaan Neitsyt Mariaa. Neitsyt Mariahan on raamatun keskeisiä hahmoja, Joosefin puoliso ja Jeesuksen äiti.

Madonnaa ovat taiteilijat ikuistaneet kuviinsa yksinään ja lapsen kanssa. Lapsi hänen sylissään on luonnollisestikin Jeesus.

Eri maissa on eri aikoina ollut hyvin erilaisia madonnatyyppejä, joiden asento, rekvisiitta, kasvojenilmeet, piirteet ja ihonväri ovat vaihdelleet kulttuuripiireittäin. Miltä madonna kuvassaan näyttää, on tietenkin aina riippunut suuresti myös taiteilijasta. Eräät taiteilijat, kuten tälläkin sivulla mukana olevat Carlo Dolci ja Sandro Botticelli ovat maalanneet kaikki henkilöhahmonsa, myös madonnat, äärettömän kauniiksi.

Neitsyt Maria ja Jeesus ovat uskonnollisen taiteen keskeisiä hahmoja. Eri aikakausina vallinneiden taidesuuntausten ja erilaisten, historiallisten kulttuuriympäristöjen ja aikakausien myötä taiteilijat ovat kuvanneet näitä kahta suurhahmoa uusiutuvin tavoin. Myös sekä maalaus- että kuvanveistotaiteen kehittyminen kautta vuosisatojen on antanut taiteilijoille erilaisia mahdollisuuksia toteutuksiin. Esimerkiksi venetsialaisen taiteen mestari Giovanni Bellini laittoi maalauksessaan Marian ja lapsen niitylle - taustana on siten mitä kaunein ja realistisin maisemakuva kaupunkeineen.

Kehittynyt öljyvärimaalaustekniikka antoi hänelle mahdollisuuksia, joiden myötä hänen kuvansa ovat maalaustaiteen historian mestarillisimpia ja runollisimpia uskonnollisia kuvia. Hänen Neitsyt Mariassaan yhdistyy samanaikaisesti ylpeys ja nöyryys, sekä uskovaisen ihmetyksen tunne luomistyön kauneuden ja Jumalan lihaksitulemisen ihmeen äärellä. Maisema Marian ja Jeesuksen takana ei ole vain tausta, vaan koko kuvan olennainen osa, joka johdattaa hiljaiseen mietiskelyyn ja heijastaa keskeisten hahmojen mielialaa.

Katolisesta kirkkotaiteesta kumpuava Madonna voi esittää jotakuta muutakin ylhäistä ja kaunista naista, mutta usein sillä tarkoitetaan taiteessa juuri Mariaa. Madonna ja lapsi ovat siten Maria ja Jeesus. Madonna ja Maria-tyypit vaihtelevat, ja vaikka kaikki taitelijat ovatkin tavoitelleet jotakin samaa, ei kukaan tiedä, miltä Maria todellisuudessa näytti. Siksi maalauksissa ja veistoksissa esiintyykin runsas kirjo erilaisia Marioita ja madonnia.

Usein Maria sädehtii ja loistaa ylimaallista, enkelimäistä, pyhää ja viatonta henkevyyttä ja kauneutta, joskus hänen olemuksensa on taas tavallisempi, lihallisempi, realistisempi ja maanläheisempi. Loppujen lopuksi on kyse taiteilijoiden kyvyistä, näkemyksistä ja tulkinnoista. Siinä, missä joku taiteilijoista on kuvannut Marian klassisen kauniina, eteerisen etäisenä ja hillittynä - joku toinen on kuvannut hänet peräti lähes viettelevänä kaunottarena, tai pitäisikö sanoa söpönä neitokaisena.

Maria- ja madonnatyypit vaihtelevat laidasta laitaan, ihonvärikin vaihtelee. Jeesuksen mukanaolo pienenä pilttinä äitinsä seurassa tuo kuitenkin kuvamaailmaan mukaan universaalia yhtenäisyyttä, joka ylittää eri aikakausien ja taiteilijoiden näkemyksiä ja tekee yhdeksi sen sanoman, jota on tarkoitus välittää.

Myös Jeesus-lapsi on saanut taiteessa erilaisia olemuksia. Joskus muinoin pikkulapset ja Jeesus myös on kuvattu kuin minikokoisina aikuisina. Pyhän Birgitan näyt muuttivat ratkaisevasti Jeesus-lapsen kuvaustapaa keskiajalla. Kun Birgitan näky tuli tunnetuksi, Jeesus-lasta alettiin kuvata maassa makaavana ja valoa hohtavana. Jeesus saatettiin esittää myös täysin alastomana jo gotiikan taiteessa, mutta varsinkin renessanssista lähtien, jolloin alaston ihmisvartalon kuvaus muutenkin yleistyi. Myös Maria voi esiintyä taiteessa joskus täysin alastomana.

Pyrkimyksestä tehdä esitetyistä hahmoista mahdollisimman todentuntuisia, inhimillisiä ja eläviä kertoo esimerkki gotiikan ajoilta. Tällöin kuvanveistäjät käyttivät Mariaa veistäessään apunaan eläviä malleja. Niinpä Reimsin katedraalissa tällä menettelyllä on saatu Marian vaatteistukseen ja draperiaan mitä suurinta todentuntua - vaatteen laskokset laskeutuvat pehmeästi, paljastaen selvästi Marian nuorten rintojen kiinteät muodot.

Erilaisin, hyvin tietoisin tehokeinoin taiteilijat ovat luoneet Marian ja Jeesuksen yhteydelle erilaisia muotoja. Kaksikko on esitetty erilaisissa asennoissa, milloin istuen, milloin seisoen, milloin maaten. Goottilaisessa taiteessa käytetyistä tehokeinoista yksi oli loiva spiraalimuoto, jossa seisova Maria pitää Jeesusta sylissään ja koko kaksikko kiertyy hienoisesti kuin spiraaliksi. Tällaisesta spiraaligotiikasta hyvänä esimerkkinä on Mariaa ja Jeesusta esittävä pienoisveistos Pariisin Sainte Chapelle-kirkossa. Ylellisillä materiaaleilla veistoksiin saatiin vielä mukaan lisää vaikuttavuutta. Tällaisesta esimerkkinä on Louvressa pienoisveistos Neitsyt Maria ja lapsi vuodelta 1300 - materiaalina kullattu norsunluu.

Madonna

Sininen madonna - Carlo Dolci (1616 - 1686)

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva oikealla ylimpänä - Madonna ja lapsi, oikealla kurkistaa Johannes Kastaja - Moderni versio Andrea del Sarton alkuperäisestä työstä - Copyright © Mike
*Kuva oikealla toiseksi ylimpänä - Copyright © Waiting For The Word
*Kuva oikealla kolmanneksi ylimpänä - Madonna ja lapsi - Sandro Botticelli (1445 - 1510) - Copyright © Glenn Marsch
*Kuva oikealla toiseksi alimpana - "Madonna"- Carlo Dolci (1616 - 1686) - Copyright © rocor


All rights reserved
*Kuva oikealla kolmanneksi alimpana - "Madonna" Sassoferrato - Copyright © hauk sven
Art used with permission.

*Kuva oikealla toiseksi alimpana - "Madonna ja lapsi" Jean Fouquet (1420 - 1480)


Kerubi
Madonna ja lapsi Madonna ja lapsi Madonna ja lapsi Madonna ja lapsi Madonna ja lapsi Madonna

Madonna ja lapsi - William-Adolphe Bouguereau (1825 - 1905)
Madonna ja lapsi Madonna
Madonna ja lapsi - Lionel Noël Royer (1852 - 1926)

All rights reserved
*Kuva - Copyright © hauk sven
Art used with permission.
Madonna - Carlo Dolci (1616 - 1686)

All rights reserved
*Kuva - Copyright © hauk sven
Art used with permission.
Madonna ja lapsi
Madonna ja lapsi - Sandro Botticelli (1445 - 1510)

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Glenn Marsch
Madonna ja lapsi
Madonna ja lapsi - Rafael (1483 - 1520)

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Boston Public Library
Madonna, Jeesus-lapsi ja kaksi enkeliä - italialainen Fra Filippo Lippi (1406 - 1469)

Kuva oikealla.

Madonna
Madonna
*** tunturisusi.com linkit ***