Taverna Sisiliassa.
Antiikin ruokakulttuuri
Antiikki kesti ajallisesti pitkään ja ulottui maantieteellisesti laajoille alueille ja siten
ruokakulttuurissakin esiintyi suurta kirjoa. Sosiaalinen asema vaikutti suuresti
siihen, mitä ja miten syötiin. Rikkaimpien mässäillessä mittaamattomassa yltäkylläisyydessä
köyhimmät söivät vaatimattomasti ja saattoivat kokea puutettakin.
Kreikkalaiset ja roomalaiset olivat hyvin sosiaalisia sekä julkisessa
elämässään että vapaa-ajallaan. Niinpä myös syömisestä ja juomisesta
he nauttivat parhaimmin iloisessa seurassa.
Kreikkalaisilla kolme ateriaa päivässä
Kreikkalaiset söivät kolme ateriaa päivässä. Ne vastasivat melko tarkoin meidän aamiaistamme,
lounastamme ja päivällistämme. Aamiaisella oli viiniin kastettua leipää.
Lounas ja päivällinen olivat hieman runsaampia, mutta vasta illallisilla
tarjoilu oli ylenpalttista heillä, joilla oli varaa niihin.
Juhlaillallisten ohjelmassa oli myös laulua lyyran säestyksellä, esitettiin arvoituksia,
kerrottiin vitsejä, lausuttiin runoja ja joskus myös väiteltiin innokkaasti.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© podoboq'
Illan vaihtuessa yöhön juhlaillallisilla meno vain kiihtyi, ja mukana esiintymässä
oli usein ammattimaisia taiteilijoita. Tavallisimmin nämä olivat orjaseurueita,
joita saattoi vuokrata illaksi ja yöksi. Seurueissa oli soittajia, tanssijoita,
jonglööreja ja akrobaatteja, joiden kaikkien puoleen voitiin kääntyä
myöhemmin myös, jos haluttiin intiimimpejä, henkilökohtaisia palveluita.
Miehet kutsuivat ystäviään koteihinsa ja heidät kutsuttiin vuorostaan, ja
he myös liittyivät erilaisiin ruokakerhoihin, joissa jäsenmaksut käytettiin tilojen
vuokriin ja aterioiden kustannuksiin.
Vapautetut orjat ylläpitivät ruokapalveluita, jotka muistuttivat ravintolaa.
Toreilla oli välipalojen ja viinin myyjiä, joiden tosin sanottiin kaikkien olevan
huijareita ja myrkyttäjiä.
Kreikkalaisella aterialla nautittuun paksuun, makeaan viiniin lisättiin aina vettä ja isäntä
määritti sen, minkä verran vettä lisättiin.
Ennen pitoja kylpy
Ennen ateriaa roomalaiset kävivät kylvyssä, mutta siitä huolimatta jalat pestiin vielä, kun asetuttiin
pöytään. Pöydän ääressä maattiin paljain jaloin, mutta muuten pukeutuneena.
Rikkailla oli erityinen päivällisasu,
vestis cenatoria, johon kuului tavallista
ohuempi ja kevyempi toga.
Antiikin pidot makuullaan
Yläluokan ihmiset söivät yleensä kotonaan.
Sekä kreikkalaiset että roomalaiset harrastivat pitoja. Pidoissa oli kyse paljon muustakin
kuin vain syömisestä ja juomisesta. Niissä keskusteltiin poliittisista ja filosofisista
aiheista. Myöhemmin varakkaiden roomalaisten illallisilla saattoi esitelmöidä kutsuttu filosofi.
Ruokailun välinumeroina kuunneltiin ammattimuusikoiden esityksiä taikka nautittiin
tanssinäytöksistä. Pitosali muistuttikin tällöin kirjallista salonkia tai peräti teatteria
ja pidot tarjosivat Roomassa yhden näyttämön erilaisille viihteellisille tapahtumille ja kokoontumisille.
Joskus 600-luvulla eaa. saapui kreikkalaisten maailmaan myöhemmin yleiseksi tullut tapa
nauttia juhla-ateriat pieluksilla varustetuilla vuoteilla maaten. Mikäli perheen emäntä oli pidoissa
läsnä, hänen arvolleen ei sopinut esiintyä vuoteella maaten, vaan häntä varten oli pitosaliin
tuotu arvokas nojatuoli.
Kreikkalaisten tapaan roomalaisetkin omaksuivat tavan aterioida makuullaan. Tavallisen käytännön
mukaisesti ruokapöydän ympärillä oli kolme vuodetta, joille kullekin mahtui kolme aterioijaa, joten
kutsujen normaali vierasmäärä oli yhdeksän henkilöä.
Jokaisella vuoteella oli oma nimensä, kuten myös jokaisella makuusijalla. Isännän paikka oli vasemmanpuoleisen
vuoteen ylin paikka eli
summus in imo. Kunniavieraan paikka (
locus consularis, "konsulin paikka") oli keskivuoteen
alin paikka,
imus in medio. Näin isäntä ja kunniavieras saattoivat vaivatta keskustella keskenään.
Makuullaan aterioinnista tulee tunne, että se on ollut hyvin helppoa ja nautiskelevaa
löhöilyä. Ehkä se on sitäkin ollut, mutta omat ongelmansa on siinäkin ollut. Oikeakätiset makasivat mieluusti vasemmalla kyljellään, jotta oikea
käsi vapautui syömiseen ja viinilasin kallisteluun. Jos halusi keskustella selkänsä takana
makaavan kanssa, on se vaatinut jo melkomoisia fakiirin taitoja, jotta on kyennyt sinne
katsomaan keskustelutoveriaan ja vielä samalla aterioimaan, kuten myös vielä seuraamaan jotakin näytöstäkin.
Perheateria ja juhla-ateria
Perheaterialla isännällä oli monia perheenisän,
pater familias, velvollisuuksia.
Hän kaatoi ja maistoi viinin, leikkasi leivän ja paistin ja huolehti siitä, että jumalatkin saivat
osansa. Juhla-aterioilla harjoitettiin monimutkaisempia menoja. Ruokalajeja oli vähintään kolme, mutta
varakkaimmilla paljon useampiakin.