Ylioppilaat juhannuksen vietossa Turussa 1650-luvulla - katkelma teoksesta Ylioppilaita - Jalmari Finne (1874 - 1938), julk. 1909
Juhannus oli tullut! Juhannus, tuo ihmeellinen
valon juhla, joka kaiken pakanallisen kauneuden
yhdistää kristillisen kirkon synkkyyteen, tuo päivä,
joka virrenveisuuseen liittää rakkauden laulun,
joka on täynnä taikauskoa ja suvista hartautta,
jolloin kirkkokin avaa ovensa luonnon vihannoivalle kauneudelle ja koristautuu kuten morsian.
Juhannusaattona mikä hyörinä taloissa ja
kaduilla! Viimeiset puhdistuspuuhat ovat loppuneet, huoneet, pihamaat ovat kuin juhlapuvussa,
ja köynnökset, rehevät lehtipuut, limot, ne kaunistavat portin ja oven pieliä, ne tuppautuvat
huoneisiinkin, ja on kuin tahdottaisiin valolla täyttää kaikki sopukat, ikkunatkin, joita ei koko vuoteen ole avattu, ne nostetaan sijoiltaan pois, ja suvi
tulee suurena laineena kaupunkiin ja valloittaa sen.
Aattopäivänä kaupungin nuoret koristivat
tuomiokirkon, ja suuret kuormat kauniita koivuja
odottivat pääoven edessä tullakseen Herran huoneen koristukseksi. Porvarien tytöt ja pojat koristivat sen osan kirkkoa, jossa he istuivat, ylioppilaat taas sen, joka oli varattu
akademian opettajille ja oppilaille. Ja kilpailu oli ankara. Koivut
kilpailivat komeudessa ja köynnökset kauneudessa.
Mutta voiton kaikesta vei se penkki, jossa pormestari Schaefer istui, sillä hänen renkinsä olivat kuljettaneet kirkkoon koivun niin korkean ja komean,
että useampi mies tarvittiin sitä pystyttämään.
Hautaholvien ovien luo kokoontui moni kaunis
tyttöjen laatima kukkakiehkura, varsinkin sen
eteen, jossa Kaarina Maununtytär ja Sigrid Tott
lepäsivät. Ristikko-aitaus sen kuorin edessä oli
aivan kukkien peitossa.
Mutta levotonveriset
nuorukaiset koristivat suuren sotasankarin, Torsten Stålhandsken hautakuorin kuusen oksilla,
joista punaiset kävyt riippuivat verihohtavina.
Ja metsän raitis tuoksu täytti viileän temppelin,
nuorten liikkuminen ja puuhailu karkoitti sieltä
pois peloittavan juhlallisuuden.
Nyt oli tuomiokirkko se huone, jossa palveltiin ikinuorta ja aina
rakastavaa jumalaa, ja unhoittunut oli hänen kostonsa salamat ja hänen ankarat sanansa. Hän
oli nyt maailmojen hallitsija, joka kaikkia rakasti
ja itse eli ihmisten rakkaudessa, jolle maallisen
rakkauden ajatukset olivat rukouksen arvoiset.
Hän ei ollut hävityksen ja kuoleman kalpea herra,
vaan elämän, hedelmöitymisen voimakas ruhtinas.
Ja kuten pakanallisen maailman jumalalle, niin
toi kansa hänen huoneeseensa luonnon kauneimman vihannan, sen heloittavimmat kukat yhdessä
sykkivän sydämensä kanssa.
"Turun akatemian vihkiäiset" - Albert Edelfelt. Vihkiäiset tapahtuivat vuonna 1640 - tämän Finnen
tarinan tapahtumat sijoittuvat 1650-luvulle. Turussa asui 1600-luvulla 3 000 ihmistä.
Ja kuten ristinkuolemakin olisi kadottanut ankaran vakavuutensa, niin
hopeankirkkaina hohtivat alttarin molemmin puolin haapapuiden lehdet, ja lehdet, jotka aina siitä
asti kuin Jesuksen risti haapapuusta laadittiin
ovat värisseet, vielä kirkossakin kimaltelivat hiljaa liikahdellessaan ilta-auringon valossa.
Aurajoen yli johtavan sillan kaidepuulla tuuheiden koivujen välissä istui Sundelius näppäillen
luuttua ja laulellen rakkaudenlauluja käheällä
äänellä.
- Kaikkia tuonkin möhömahan pitää tehdä,
huusi hänelle eräs tyttö ohikulkiessaan, kun rakkaudesta laulaa!
- Tänään puhuu jokainen rakkaudesta, yksin
pirukin, sillä tänäpäivänä hän saapuu maailmaan
ja kuiskii rakkautta pensaikoissa, vastasi Sundelius.
Eikö hän aina ole täällä?
- Ei toki. Hän huomasi, että ihmiset hänettäkin tekevät maailman toisilleen helvetiksi, ja
lähti nauraen pois. Mutta Juhannusyönä hän on
maailmassa, ja vanhat ämmät, noidat ja poppamiehet ratsastavat hänen luokseen pitoihin. Ja
oivat pidot, tanssit ja juomingit hän pitää noille
helluilleen.
Sinne sinäkin neitonen vanhana vielä
lennät, jollet juhannuksena saa poikaa itseesi
sidotuksi. Koeta parastasi, koeta parastasi!
Nauraen juoksivat tytöt pois.
Kun kirkko oli koristettu, niin kävivät tytöt
Juhannustaikoja tekemään, sitomaan rukiin olkiin
erivärisiä lankoja ja lakaisemaan teiden risteyksissä, saadakseen edeltäpäin tiedon tulevan vuoden
tapahtumista. Mutta tärkeintä kaikesta oli käydä
uhraamassa ropo Muhkurin lähteeseen, joka oli
Ison-Heikkilän takana Pahaniemen kylässä. Sinne
oli kyllä matkaa, mutta eihän se tuntunut, kun
joukolla mentiin.
Illaksi oli kokoonnuttava Kupittaan lähteelle,*
sillä vanha, miesmuistia kestänyt tapa vaati, että
lähteen luona niityllä oli tanssittava ja leikittävä.
Siellä kävi laitumella kaupungin asukasten karja,
siellä näki suuret joukot sikoja ja vuohia, ja moni
viimeiseen vimmaan villitty pukki sai pakokauhun
tyttölaumassa aikaan.
*Kupittaan lähde tunnetaan jo varsin varhaisista yhteyksistä. Keskiajalla lähde tunnettiin Pyhän Johanneksen lähteenä, jonne turkulaisten
oli juhannuksena tapana kerääntyä uhraamaan. 1680-luvun alkupuolella lähdettä ryhdyttiin käyttämään terveyslähteenä Turun Akatemian
professorin Elias Tillandzin aloitteesta.
Turun linna on 1200-luvun lopussa Aurajoen suulle perustettu linna Turussa. Se perustettiin alun perin Ruotsin kruunun hallintolinnaksi, mutta myöhemmin siitä tuli muun muassa
Juhana III:n herttua-ajan renessanssilinna, Suomen kenraalikuvernöörin virka-asunto ja vankila.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Sirkku
"Turun akatemian vihkiäiset" - Albert Edelfelt.
Siellä Ringiuksen ja hämäläisen ylioppilaankin porsaat olivat. Kuumalla
raudalla he olivat polttaneet nimikirjaimensa niiden selkään.
Lähteen vedellä sanottiin olevan parantavan
voiman, ja pitaalitautiset istuivat sen lähistöllä
kesät pitkät. Mutta vesi ei ainoastaan parantanut,
se myös loihti, ja samasta astiasta juotu vesi
Juhannusyönä sitoi kahden nuoren mielet ainaiseksi toisiinsa.
Varakkaat porvarit, yliopiston opettajat, aatelisherrat, kaikki olivat saapuneet lähteen luo, ja
lähitysten istuivat he nyt palvelijoiden ja renkien
kanssa kesäyön ihmeellisessä valossa, joka ei ole
päivää eikä yötä. Kaikki yhteiskuntarajat hävitti
kesän pisimmän päivän lumous. Ja hävisivät
riitaisuudet eri ylioppilasosakuntienkin väliltä,
eikä "Ruotsin koira", "hunsvotti" eikä muut samanlaatuiset sanat kaikuneet.
Kun Matthias Mathesius läksi asunnostaan
Kupittaan lähteelle päin, niin hän tunsi oudon
rauhan mielessään ja hän eroittautui muista ja
asteli yksinään. Hän tunsi, hän oli niin varma
siitä, että onni kulki häntä kohden, että jotain
suurta oli tänä iltana tapahtuva.
Hän ei uteliaana
itseltään kysellyt, mitä se olisi, sillä tiesihän hän,
että se saapuu, että se tulee häntä kohden, että
hän ei sitä voi välttää, että täyttymässä oli jotain
kohtalon säätämistä lahjoista.
Hän seisahtui hiukan loitolle tanssivasta seurasta ja odotti.
Mutta Henrik Schaeferin pihamaalla suuren
tasalatvaisen ja kukkivan pihlajan alla seisoi kaksi
nuorta tyttöä, toinen oli vaalea, pormestarin kaunis
Barbara, toinen tumma, maaherran tytär Vendela.
- Minä olen varma siitä, että kukaan ei minua
tunne tässä puvussa? sanoi Vendela.
- Siitä voitte olla aivan varma.
- Eihän minua ole nähty kuin niin harvoin
kaupungilla ja sunnuntaisin kirkossa. Ja kuka
uskoisi, että minä se olen porvaritytön pukimissa.
Minä tahdon nyt kerran pitää hauskaa, tanssia sen
kanssa, joka valikoi minut toverikseen oman itseni
tähden eikä nimeni tähden. Yksi ainoa ilta vapaa,
mikä ilo! Mutta muista, Barbara, mitä olemme
sopineet! Minä olen tullut Tukholmasta ja olen
siellä sinun toverisi ollut.
Nauraen käsitysten he juoksivat katua pitkin
ulos kaupungista ja Kupittaan lähdettä kohden.
Gabriel riensi heitä vastaan. Ja kun hän hiukan kummastuneena katsoi Barbaran vieressä
olevaan tyttöön, sanoi Barbara:
- Sinä et ole tänään käynyt meillä, Gabriel,
etkä vielä tunne Vendelaa. Hän tuli tänään Tukholmasta.
Gabriel vei Barbaran tanssiin, ja seisoessaan
siinä yksin tunsi Vendela äkkiä kaiken rohkeutensa katoavan. Hänen teki mieli juosta pakoon,
heittää kaikki huvitteluaikeensa sikseen.
Äkkiä hän tunsi käden tarttuvan käteensä.
Tulija oli tullut takaapäin.
- Tule tanssimaan! sanoi pehmeä miesääni.
Vendela kääntyi, näki Matthias Mathesiuksen,
punastui, hymyili ja seurasi tanssiin häntä.
- Kuka sinä olet? kysyi Matthias.
- Olen Vendela Schaefer.
- Minä en ole sinua ennen nähnyt.
- Minä tulin tänään Tukholmasta.
He liittyivät tanssileikkiin. Ja aina kun he leikin vuorojen tähden olivat eronneet ja taas yhtyivät, niin iloitsivat he toistensa käden kosketuksesta. Miksi, sitä eivät he itsekään tietäneet.
Leikki loppui. He seisoivat vieretysten, tietämättä tuliko heidän erota vai ei.
- Minä tahtoisin mennä Barbaran luo, sanoi
Vendela. -
Hän on tuolla niityn toisella puolen menossa
lähteelle.
Ja yhdessä he astelivat heitä kohden. Mutta kun he saapuivat lähteelle, näkivät he niiden jo
juoksevan jälleen niitylle suurta piiriä kohden,
joka sinne oli muodostunut. Nauraen, huutaen
juoksivat kaikki lähteellä olevat niitylle, ja niin
jäivät Vendela ja Matthias kahden sinne.
He eivät tohtineet sanaakaan sanoa toisilleen.
Vendela otti lähteen reunalla olevan lipin, ammensi sillä vettä, joi siitä hiukan ja ojensi hymyillen sen Matthiakselle.
Kun Matthias oli juonut, sanoi hän:
- Tiedätkö, että nyt me emme koskaan voi
toisiamme unhoittaa.
Kuten säikähtyneenä juoksi Vendela niittyä
kohden. Piirissä yhtyi hän Barbaraan ja sanoi:
- Kuka on tuo ylioppilas, tuo, joka tulee tänne
päin?
- Jonka kanssa äsken tanssit? Hänkö?
- Niin.
- Hän on Matthias Mathesius.
- Minä juotin hänelle lähteen vettä, ja hän
sanoi...
Barbara purskahti heleään nauruun jo ennenkuin Vendela oli lauseensa lopettanutkaan.
- Kuka käski, kuka käski tulemaan tänne?
Se on rangaistus.