Sven Hedin.
Matkantekoa juoksevalla dromedaarilla
Kameli mielletään helposti erämaan laivaksi, joka vaeltaa hitaasti ja vakaasti astellen kävelemällä
halki loputtomien aavikoiden. Kameleilla matkataan myös niin, että kamelit juoksevatkin
pitkiäkin matkoja yhtä kyytiä. Tällaisesta matkanteosta kertoo Sven Hedin näin:
"Ratsastimme djambaseilla eli nopeajalkaisilla dromedaareilla, joita monien sukupolvien ajan
on opetettu juoksun jalossa taidossa. Niillä on pitkät ja kapeat, mutta silti lujat jalat, jotka
päätyvät isoihin poljinanturoihin. Kun nämä eläinten juostessa osuvat kovaan,
kuivaan maahan, kuuluu kumean tussahtava ääni. Ajokit pitävät päätään korkealla
pystyssä ja liikuttavat niitä nopeammin kuin majesteettiset kamelikaravaanit.
Mutta juostessaan ne laskevat päänsä kyttyrääkin alemmaksi ja pitävät sitä vaakasuorassa asennossa.
Kunkin djambasin selässä istuu kaksi miestä, ja siksi satulassa on kaksi notkelmaa
ja kahdet jalustimet. Ajokin sierainten väliseinään on pistetty puikko, johon on kiinnitetty
hieno naru. Sitä puolelta toiselle heilauttamalla saa dromedaarin kääntymään haluttuun suuntaan.
Ratsastan ajokillani yksin ja huojun kuin aallokossa ikään.
Se painelee kohtalaista kyytiä hytkyilemättä sanottavasti, joten istun pehmeästi ja kiinteästi
satulassani ja matkaan eläimen suosiollisella avustuksella peninkulman toisensa jälkeen."
Ratsastamme nyt juoksevalla dromedaarilla itää kohti Pohjois-Belutsistanin halki.
Näemme auringon kuivaksi polttamia erämaita, aroja, joilla kasvaa harvassa ohdakkeita
ja ruohomättäitä, vaeltavia keltaisia lentohiekkakinoksia, vaihtelevan kylmän ja kuuman rikkomia
matalia kallionharjanteita. Sellaista on maa, josta harvalukuiset paimentolaiset
koettavat etsiä syötävää lammaslaumoilleen.
Usein muukalainen toden teolla ihmettelee, mistä ihmiset ja eläimet täällä oikein elävät.
Mutta aavikoiden lomissa, tietyissä laaksoissa on myös laitumia ja lähteitä. Näissä paikoissa voi
ohittaa peräti vihreän vyöhykkeen, jossa on rehevääkin kasvillisuutta havupensaineen.
Niiden puuaines on kovaa ja juuret ulottuvat syvälle, pohjavesiin asti.
Kun ratsastaa aurinkoa kohti, on kuin pistäisi päänsä suoraan leivinuuniin. Vain tuulella on siedettävää.
Silloin voi nähdä hiekkapyörteiden keltaisten haamujen tavoin kiitävän pitkin kuumentuneen maan pintaa.
Mutta tyynellä säällä näyttää kuin vuorten ääriviivat huojuisivat laineiden lailla. Jos koskettaa
sormellaan auringon paahtamaa pyssynpiippua, voi saada palohaavan. Kesemmällä peittävät belutsit
dromedaariensa keskiruumiin huovilla, jotta nämä eivät saisi palohaavoja kylkiinsä.
Tämä tienoo on kuumimpia maapallolla. Keskipäivällä aurinko paistaa kohtisuoraan, joten enin osa
dromedaarin varjostakin kätkeytyy sen alle. Matkustavaiset kaipaavat hartaasti auringonlaskua, jolloin
varjot pitenevät ja pahin helle helpottaa. Mutta viileyttä saa turhaan odottaa yölläkin, jolloin saa kiusakseen
vielä isoja itikkaparviakin.
Kun on ratsastanut yhtä menoa 240 peninkulmaa kamelin selässä hankalassa maastossa, kuulostaa
veturin vihellys korvissa ihanalta musiikilta. Intian rautateiden pääteasemalla jätin hyvästit
minua uskollisesti palvelleille belutseille, nousin junaan ja matkustin isoon
Quettan varuskuntakaupunkiin, joka on Induksen varrella brittien hallussa olevassa
Belutsistanissa." (Sven Hedin: Aasian karavaaniteillä)
"Kameli" - venäläinen Vasily Vasilyevich Vereshchagin (1842 - 1904).
Wallin, Georg August - (24.10.1811 Sund, Ahvenanmaa - 23.10.1852 Helsinki)
Suomalainen aavikon vaeltaja, tutkimusmatkailija, arabisti ja itämaiden kirjallisuuden professori Georg August Wallin
ratsasti Sven Hedinin tapaan kameleilla karavaaniteillä, eivätkä hänen uskomattomat seikkailunsa
kalpene laisinkaan Hedinin seikkailujen rinnalla. Hän on tunnettu Arabiaan suuntautuneista
matkoistaan. Georg August Wallin tutki hiekka-aavikoita maantieteellisessäkin mielessä. Hän myös keräsi kaikenlaista
beduiinien kulttuuriin liittyvää tietoutta, kuten alkuperäisiä beduiinilakeja sekä beduiinien
rikasta ja elävää runoutta. Hän tutki myös alueen eri heimojen entisiä ja nykyisiä tapoja, vaelluksia ja sotia - sekä kieliä.
Georg August Wallin.
Matkoillaan Arabian aavikoilla Georg August Wallin kulki valeasuisena
ja hän oli Keski-Aasiasta kotoisin oleva islaminuskoinen Abd al-Wali.
Hän ihaili suuresti beduiineja ja halusi samaistua heihin. Menestyäkseen
matkoillaan hänen oli itse muututtava muslimiksi ja arabiksi. Hänen täytyi
omaksua tutkittavien kieli ja tavat, mukautua kaikin tavoin heidän elämäntapoihinsa, ja hänen
menestyksensä oli riippuvainen siitä, kuinka perusteellisesti ja uskottavasti hän kykeni
tämän muodonvaihdon suorittamaan. Wallinin uskotaankin myös vakaumuksesta omaksuneen islamin uskon eikä vain näytelleen muslimia.
Kolmella eri aavikkomatkallaan Georg August Wallin liikkui Egyptissä, Kairossa, Siinaissa, Medinassa, Mekassa, Palestiinassa,
Syyriassa, Mesopotamiassa, Persiassa, Bagdadissa ja lukuisissa muissa paikoissa.
Monilla seuduilla hän liikkui kautta aikain ensimmäisenä eurooppalaisena.
Kolmannen aavikkomatkan reitti vei Wallinin ensimmäisenä eurooppalaisena halki Pohjois-Arabian.
Suuret vaarat uhkasivat sala-asuista kristittyä, joka tunki itsensä muslimien pyhimpiin
kaupunkeihin, kuten Medinaan ja Mekkaan. (Suomalaiset Aasian-kävijät - Kirjayhtymä)
Nuoret tutkimusmatkailijat ovat asettuneet korkeuksiin dromedaariensa selkään
ja aloittavat matkansa Sven Hedinin karavaaniteiden jäljillä. Siinä, missä Hedin matkasi yhtä soittoa
240 kilometriäkin, ratsastavat nämä nuoret tutkimusmatkailijat kuitenkin vain 240 metriä.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva yllä Copyright ©
Jens-Christian Fischer