Seisova Karhu
Seisova Karhu (engl. Standing Bear) (1834 - 1908) intiaaninimensä
Ma-chu-nah-zah, oli
ponca-
heimon päällikkö ja yksi niitä intiaaneja, joiden nimen osana oli karhu.
Seisova Karhu oli oikeudessa
Omahassa vuonna 1879 ja silloin tuomari
Elmer Dundy teki - selviteltäessä sitä, että onko
intiaaneillakin Yhdysvaltain perustuslailliset oikeudet - sen historiallisen päätöksen, että intaanitkin
ovat ihmisiä lain tarkoittamalla tavalla, ja heillä on oikeus
kaupungin kansalaisuuteen. Päätöksen jälkeen Seisova Karhu
kiersi maassa puhumassa intiaanien oikeuksista.
Karhut seisovat usein, kun ne ottavat jostakin vainua ja tekevät
havaintoja ympäristöstään.
Karhun henki
Harmaakarhun esiintymisalueella asuvat itäiset
creet
uskoivat monien muiden intiaaniheimojen tapaan, että kaikilla eläimillä oli
henki, jonka suosioon piti päästä. Ihmisten ja eläinten välillä oli olemassa
läheiset siteet. Vaikka karhukin oli eläin, jonka creet joutuivat elääkseen
tappamaan, he kuitenkin katsoivat välttämättömäksi antaa uhrilahjoja karhun
hengelle, päästäkseen sen suosioon. Vain sen jälkeen intiaanin oli mahdollista
tappaa hengen isäntä, itse karhu, jos henki oli saatu ensin lepytellyksi.
Saaliiksi saatujen karhujen kallot puhdistettiin huolellisesti, kuivattiin ja maalattiin
raidalliseksi ja täplikkääksi tulenpunaisella värillä. Kunnioituksesta
karhuja kohtaan nämä kallot aseteltiin sitten puihin. Sieltä korkealta karhun
henki saattoi kohota uudelleen syntyen uusille metsästysmaille. Samalla varmistui
se, että karhujen metsästys voisi onnekkaasti jatkua tulevaisuudessakin.
Karhu oli vaarallinen vastustaja
Ilman tuliaseita, pelkin nuijin ja puukoin karhun kimppuun käyville cree'ille
karhu oli pelottava ja vaarallinen vastustaja. Edes jousta ei voitu käyttää karhun
kanssa, sillä se oli liian tehoton. Creet metsästivät myös mustakarhuja ja
jopa jättiläismäisiä jääkarhuja. He olivat oppineet tietämään ts. uskomaan, että kahdella
jalallaan seisoessaan karhu oli kömpelö kääntymään ja haavoittuvainen kuin ihminen.
Heidän mukaansa karhu tällöin oli erityisen hidas kääntymään oikealle. Oliko asianlaita
todellakaan näin, on ihan eri asia - mutta joka tapauksessa creet näissä tilanteissa
pyrkivät nopeasti juoksahtamaan vikkelästi karhun sivulle, iskeäkseen puukkonsa
sen sydämeen. Tämän kaltaisen metsästämisen vaarat olivat ilmeiset ja päättyivät usein
jonkun yrittäjän kuolemaan. Intiaanien ainoa mahdollisuus oli siinä, että heitä oli useita.
Siitä, että karhuja pidettiin ihmisen kaltaisina, kertoo se, että lähestyessään
karhua intiaanit puhuttelivat sitä ja pyytelivät anteeksi ja toivoivat, että
karhun henki ei olisi vihainen. Sen, että karhu todellakin ymmärsi ihmisten puheen,
todisti kerrankin sattunut tapaus, jolloin karhu saatuaan yhden intiaanin
musertavaan syleilyynsä, päästi tämän armonanelujen jälkeen vapaaksi.
Tosin "kauheasti haavoitettuna ja pahoin ruhjottuna".
Karhun kynnet ja hampaat
Karhun kynsistä ja hampaista tehtiin
kaulakoristeita, joita kannettiin amuletin tapaan juhlavasti symboloimaan monia eri asioita.
Niillä uskottiin olevan niitä samoja ominaisuuksia, joita karhullakin, ja niin
ne suojelivat kantajaansa ja antoivat hänelle karhun voiman ja viisauden
ja joka tapauksessa näitä tavoiteltiin.
Kynsiä ja hampaita käytettiin erityisesti siksi, että niihin katsottiin
erityisesti sisältyvän eläimen voiman.
Poppamiehet ja intiaanipäälliköt etenkin kantoivat yllään karhukoristeita.
Tällaiset hammas- taikka kynsikoristeet merkitsivät yhteisössä myös sekä siihen
kuulumista, että korkeaa asemaa. Todellakaan, kenellä hyvänsä yhteisössä ei ollut
kaulassaan karhunkynsikaulakoruja.
Pawneet, useiden muiden heimojen tapaan,
kantoivat
grizzly-karhun hampaita merkkinä osoittamastaan urheudesta.
Tämä urheus voitiin saavuttaa kohtaamalla karhun henki, ja sekä pawneilla, että
muilla heimoilla vain rajallinen määrä urheimpia heimon miehiä saattoi
kerrallaan kantaa karhun hampaita. Yksi hammaskaulakoru tehtiin usein useamman
karhun hampaista. Jo se, että tällaisen korun saattoi hankkia vain, kohtaamalla
karhu veitsen kanssa, oli intiaaneille merkki siitä, että hammaskorun kantaja
oli hyvin rohkea. Milloin kaulakorun merkitys oli enemmänkin vain koristeellinen
ja omaa tarinaansa muille kertova, milloin
taas erityisen pyhä ja seremoniallinen, riippui sekä kantajasta, heimosta, että siitä,
missä tilaisuudessa sitä kannettiin. Myöhempinä aikoina intiaanipäälliköt,
asettuessaan valkoisten valokuvattavaksi, laittoivat ylleen juhla-asunsa ja
liittivät silloinkin mukaan nämä kaulakoristeet.
Karhukultti
Kiteytetysti voidaan sanoa, että intiaanit palvoivat karhua
ja sen pyhää henkeä. Palvonnassaan he rituaalimenoissaan tavoittelivat yhteyttä
karhun henkeen, voidakseen esittää toiveitaan ja kysymyksiään. Tämä ei riittänyt,
vaan he yrittivät saada myös itselleen karhun henkeä ja pyhiä ominaisuuksia
ja muuttua karhuksi. Yksi ilmentymä tästä on intiaaninimistö, jossa karhu
eri muodoissaan oli yleisenä käytetty nimi.