Tunturisuden sivut
Ruusu Odaliski

Kuvassa yllä odaliski peittää kasvojaan haaremin punahehkuisen loiston keskellä.

Haaremin kukkia Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
Kuva yllä - Copyright Photographer: © Khusen Rustamov
Odaliski Katso ylin kuva kokonaisena.


Kismet kohtalo HAAREMIN SALAPERÄINEN MAAILMA

Haaremi, eristettyjen naisten maailma eunukkeineen ja sulttaaneineen, oli useiden perinteiden yhteinen tulos. Haaremi sanana tulee arabiankielisestä sanasta haram, joka merkitsee laitonta, suojattua tai kiellettyä.

Sulttaanin haaremin piiloissa elivät ulkopuolisilta salattua, orjan elämäänsä haareminaiset, sekä muutkin naiset, lapset, runsas palvelijakunta ja vartijoina eunukit.

Haaremi oli palatsin pyhä ja koskematon paikka, ylellisyyden ja nautinnon tyyssija, jota hallitsi ja omisti yksinoikeudella yksi ainoa mies, linnanherra, sulttaani. Haaremissa sulttaani piti vaimojaan, jalkavaimojaan, orjattariaan ja rakastajattariaan.

Amor ampuu Nautintojen maksimointia ja oopiumia

Osmanivaltakunnan sydämessä, sulttaanin palatsissa - Topkapissa, Seraljissa, Istanbulissa - vietettiin paljon äärimmäisen joutilasta elämää ja silloin keskityttiin nautintojen maksimointiin, jossa kaikenlaiset, äärimmilleen viedyt irstailutkin olivat mitä asiaankuuluvimpia. Saadakseen itsensä mitä parhaimpaan vireeseen, käyttelivät sulttaanit naisineen ja eunukkeineen myös oopiumia.

Yksinkertaisessa muodossaan oopiumi oli kuin mustaa kittiä, jota sekotettiin hasikseen ja mausteisiin. Hienostuneimmillaan oopiumia sekotettiin, erityisesti tärkeille vieraille, jalokivitahnaan, jota saatiin, jauhamalla hienoksi helmiä, lapis lazulia, rubiineja ja smaragdeja.

Sulttaanin ikiomat oopiumipillerit olivat luonnollisesti kullattuja. Naiset nauttivat oopiumia ahnaasti ja he nimittivät sitä "yön eliksiiriksi".
Haaremin muusikko

Haaremin kukkia Kuva yllä - "Nuori muusikko" - Antonio Fabres (1854 - 1938) - kuva Public domain.

Haaremien musiikki

Haaremeissa soitettiin ja laulettiin paljon ja eräät sulttaanit, kuten Selim III, olivat itsekin erinomaisia muusikoita.

Ruusu Sivuston lähteitä
Alev Lytle Croutier: Haaremi - hunnun takainen maailma
Jaakko Hämeen-Anttila: Tuhannen ja yhden yön erotiikka - Otava 2011
Robert Irwin: Sulttaanin rukoustyynyt - Otava 2000
Spectrum
Coloria.net: tulppaani.
Harmaasusien Airut 1/2004 - Katri Immonen: Eunukit arabimaailmassa.
Kousa-Patrikka, Tuula 1985: Narsissi, myski, kamferi, santeli: eunukkeja arabialaisislamilaisella kulttuurialueella 600 - 1900. Helsingin yliopisto.
Salonen, Armas 1950: Allahin kansat. WSOY
Haywood, John 2000: Maailmanhistorian Atlas.
Haaremi

Haaremin tanssijattaret

Maalaus Fabio Fabbi (1861 - 1946).

Odaliskit ja gediklit

Sana odaliski tulee sanasta oda, huone, ja se merkitsee siten kirjaimellisesti huonenaista. Nimitys viittaa palvelijan asemaan. Kaikkein suloisimmat, ihanimmat ja kauneimmat odaliskit, joihin sulttaani erityisesti mieltyi, koulutettiin jalkavaimoiksi. Koulutus piti sisällään soittamista, laulamista, runonlausuntaa, tanssimista - ja tietenkin ja erityisesti korostettiin erilaisia eroottisia taitoja.

Kaksitoista kaikkein viehättävintä odaliskia sai gediklin, eli hovinaisen aseman. Heillä oli erityisiä luottotehtäviä, kuten sulttaanin kylvetys ja pukeminen, hänen pyykkinsä pesu, sekä hänen ruokiensa ja kahviensa tarjoilu. Taidokkaimmat odaliskit osasivat kirjoittaa, ommella, kirjoa, soittaa harppua ja tunsivat myös uskontoa.
Tunturisuden sivut
All rights reserved
*Kuva yllä - Copyright
© Duchess Flux

Used with permission.


Ruusu Keyfi

Haaremissa yöt olivat tulvillaan keyfiä, eli äärimmäistä täyttymystä. Tämä äärimmäinen, täyttymyksen raukea tila saavutettiin niin, että kaikki aistit tyydytettiin - syötiin, juotiin, rakasteltiin, tanssittiin, soitettiin ja laulettiin, naurettiin ja kaikki viimeisteltiin oopiumilla. Kaiken lomassa unelmoitiin ristikkoikkunoiden äärillä kaukaisista maista ja kerrottiin satuja ja tarinoita.

Haaremi

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Boston Public Library


Haaremin kukkia Mitä haaremin muurien takana tapahtuikaan?!

Haaremin elämästä oltiin jo menneinä vuosisatoina kiihkeän kiinnostuneita. Yhdenkään ulkopuolisen ei kuitenkaan koskaan sallittu astua sisälle haaremiin. Ulkomaiset lähettiläät ja taiteilijat toivat Eurooppaan niitä hajanaisia tietojaan haaremista, joita olivat kuulleet haaremissa käyneiltä kulkukauppiailta ja palvelijattarilta. Näissä kuvauksissa oli usein paljon kaihoisaa eksotiikkaa. Edes nyt ei tiedetä tarkoin kaikkea sitä, mitä haaremin muurien takana on aikoinaan tapahtunut.

Idän, orientin eksotiikka on ollut länsimaissa loppumattoman ja kiehtovan mielenkiinnon ja polttavan uteliaisuuden kohde jo vuosisatojen ajan. Rudyard Kipling onkin sanonut:

"Kun kerran olet kuullut idän kutsun, et koskaan enää kuule mitään muuta!"

Tulppaani

Tulppaanivallan aikakaudella 1700-luvun alussa koettiin Istanbulissa tulppaanimania, jollaisen huippuvuosi oli koettu Hollannissa jo 1637 - sinnekin tulppaani saapui 1500-luvulla Istanbulista. Tulppaani on turkkilaisille tärkeä kukka ja sen kunniaksi järjestetään tulppaanijuhlia. Turkkiin tulppaanit saapuivat aikanaan Persiasta, jossa niitä on pidetty täydellisen rakkauden vertauskuvana. Turkkilaisissa puutarhoissa tulppaaneita viljeltiin jo 1000-luvun alussa ja Turkissa oli alettu myös jalostaa tulppaanilajikkeita jo ennenkuin tulppaani löysi tiensä Eurooppaan.

Tulppaani

Turkki Suomi

Tulppaanivallan aikakausi

Osmanihistorian aikakausi, jolloin hallitsijana oli Ahmed III (1703 - 1730), kantaa Tulppaanivallan nimeä. Aikakausi oli ylistys kauneudelle, onnellisuudelle, rauhalle ja rakkaudelle. Ahmed III karttoi sotimista ja keskittyi kulttuuriasioihin, rakentaen Makeiden vesien äärelle ihastuttavia kesäpalatseja, jotka edustivat sekä iranilaista että eurooppalaista arkkitehtuuria. Tulppaanit ja lukemattomat muut kukat koristivat puutarhoja väriloistollaan. Istanbul ja sen kirjallisuus ja loistelias miniatyyrimaalaus kukoisti.

Tulppaani

Tulppaani on saanut nimensä turkkilais-persialaisesta sanasta "dulband", persiaksi sama on "dolban" tai "toleban", ja se tarkoittaa turbaania. Tulppaani siis muistuttaa muodoltaan turbaania. Sekä tulppaanit että turbaanit olivat haaremeissa näkyvästi mukana. Puutarhat tulvivat kauniita tulppaaneja ja sulttaanin ja usein eunukkienkin päässä oli upea turbaani.

Tulppaanijuhlissa jo 1700-luvulla Seraljin naiset käyttivät kaiken mahdollisen taitonsa, ollakseen äärimmäisen viehättäviä ja vietteleviä. Jokainen pyrki erottumaan joukosta. Viehkeät tanssit, sointuvat äänet, harmoninen musiikki, tyylikkäät puvut, henkevä keskustelu, haltioituminen, nauru, naisellisuus ja kaikkein hekumallisin rakkaus aikaansaivat sen, että himon ja halun keimailu vietiin tulppaanijuhlissa pidemmälle ja täydellisemmäksi, kuin koskaan muulloin.
Ruusu Ensimmäinen haareminäyttely Turkissa 2012 - jalkavaimot opiskelijoina

Istanbulissa Turkissa, Topkapin palatsin museossa avattiin kesällä 2012 syksyyn saakka avoinna ollut haareminäyttely, jonka tarkoituksena oli mm. poistaa niitä virheellisiä luuloja, joita haaremin elämästä on olemassa. Naiset, jalkavaimot, eivät olleet haaremissa vain sulttaanin halujen tyydyttämisen vuoksi, vaan he opiskelivat haaremin koulussa. Museon johtajan, historian professori Ilber Ortaylin mukaan haaremi oli sinne hankituille naisille kaikkinaisen sivistyksen kehto.

- Jalkavaimot, jotka kaikki olivat uskonnoiltaan muita, kuin muslimeja, tuotiin palatsiin orjina. Heitä koulutettiin, jotta he olisivat soveliaita ottomaanien ylempien valtiomiesten ja virkamiesten vaimoiksi, kertoi Ilber Ortayli. - Myös näitä miehiä varten pidettiin palatsissa koulua, nimeltään Enderun.

Topkapin palatsi oli oma maailmansa. Se oli myös sulttaanin asunto ja koti, jossa hän eli äitinsä, vaimojensa ja lastensa kanssa. Ilber Ortaylin mukaan elämä palatsissa ei ollut niin loistokasta, kuin on siitä annettu kuva. Jokainen sulttaani muunteli haaremia ja sen elämää omien tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan. (ISTANBUL - Hürriyet Daily News: Exhibition to reveal truth about Ottoman harem 12.6.2012)

Haaremin kukkia Sazendet ja tsenfgit

Sulttaania viihdyttivät sazendet, jotka olivat naispuolisia muusikoita, sekä tsenfgit, tanssivat tytöt, jotka liihottelivat kuin sadun keijut musiikin myötä sulttaanin ikuisesti kyltymättömien silmien ilona. Tanssityttöjen vaatetuksena olivat avokaulaiset musliinipuserot, samettiliivit ja laajat hameet, jotka avautuivat kuin viuhkat, tyttösten tehdessä viekottelevia pyörähdyksiään.

Tanssijoita oli aina yhdessä ryhmässä kaksitoista - näistä yksi oli johtaja, kymmenen varsinaista tanssijaa ja yksi oli mukana oppilaana. Tanssiesitys päättyi usein siihen, että tanssijat yrittivät kurkottaa koskettamaan kristallipalloon, joka roikkui katosta lähellä sulttaania. Se tyttö, joka ensimmäisenä onnistui, sai sulttaanilta erityislahjoja.

Haaremi

Ruusu Koraani hopeamaapallossa

Haaremi

Ruusu Hevosen kullattu päänsuojus

Haaremi
Ruusu Haaremeita kaikkialla osmanivaltakunnassa

Haaremi ei suinkaan ollut vain sulttaanin yksinoikeus, vaan 1900-luvulle saakka naiset elivät eristettyinä, haaremin kaltaisissa oloissa, lähes kaikissa osmanikeisarikunnan muslimiperheissä. Varakkaimmilla oli pienoismuunnelmat sulttaanin suurhaaremista ja heilläkin oli haaremeissaan omat eunukkinsa ja odaliskinsa. Köyhemmillä naiset oli ehkä vain eristetty johonkin sivuhuoneeseen ja vaimoja oli vähimmillään vain kaksi. Koko haaremikulttuuri ja ylipäänsä naisten asema, jossa heillä itsellään ei ollut valtaa itseensä ja he olivat vain kuin käyttöomaisuutta, oli olennainen ja luonnollinen osa osmanikulttuuria.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
Kuvat Topkapin palatsista oikealla ja alla - Copyright Curious Expeditions
Haaremi

Mustien eunukkien asunnot

Haaremi

Sulttaanin äidin kamari

Haaremi

Odotushuone peileineen

Haaremi

Sulttaani Ahmet III:n kirjasto

Haaremineito

All rights reserved
*Kuva Sateen - Copyright - All rights reserved:
© deviantART.com/fragmented - Kimi Dee


Salaperäinen odaliski illan varjojen tummuessa

Satumaisen kaunis odaliskineito on peittänyt kasvonsa ja katselee meitä valppaana Topkapin linnansalissa, jossa ilta tummuu samalla, kun kuu ulkona kohoaa ikuisen Istanbulin ylle.
Haaremineito
*** tunturisusi.com linkit ***