Rakkautta ja romantiikkaa
Miehet toki rakastuivat antiikin aikana naisiinkin. Gladiaattorinäytöksiinkin mentiin siksikin,
että yleisön joukossa oli mahdollisuus tutustua vastakkaiseen sukupuoleen. Aina leikkisä Ovidius
muistuttaa
Rakastamisen taidossaan, että katsomossa pääsi istumaan aivan tahtomansa naisen viereen
ja aloittamaan keskustelun, niin että lopulta katsojakin saattoi saada rintaansa eräänlaisen haavan.
Plutarkhos taas kertoo Sullan elämäkerrassa, miten tämä tutustui tulevaan vaimoonsa Valeriaan:
kulkiessaan Sullan ohi Valeria nappasi pienen langan hänen vaatteestaan sanoen tahtovansa Sullalta
vain vähän hänen onnekkuuttaan itselleenkin. Tämän jälkeen katsomossa näiden kahden välillä vaihdetut katseet
ja hymyt johtivatkin pian avioliittoon.
Rakkauden parannuskeinoissa Ovidius suositteli matkailua ja koko Rooman jättämistä hetkeksi silloin,
kun rakkaussuhde jostakin syystä tuotti liikaa vain tuskaa. Roomassa rakkaudesta riutuva Propertius esimerkiksi
lähti matkalle oppineeseen Ateenaan vain siksi, että hän saattoi edes hetkeksi unohtaa rakastettunsa
Cynthian, eli "koko hupakon".
Ovidius antoi miehillekin tarkkoja ohjeita siitä, miten he saattoivat rakentaa viehättävän
rakastajan ulkomuodon. Eleganttiin olemukseen kuului kynsien ja hampaiden siistiminen, sieraimet eivät saaneet olla
karvaiset, parran piti olla huoliteltu, mutta hiuksia ei saanut kihartaa liikaa raudalla. Olemuksen oli oltava
huoliteltu mutta ei keikarimainen. Rusketus puki hänen mukaansa kyllä miestä hyvin, mutta rakastuneen
piti näyttää mieluummin riutuneelta ja kalpealta.
Juvenalis puolestaan pilkkasi liikaa meikkaavia naisia. Hän varoitti päästämästä miehiä tutkimaan
kosmetiikkarasioita, koska tahnojen määrä sai heidät voimaan pahoin. Myöskään hampaita ei saanut harjata näkösällä,
sillä se oli vastenmielistä, vaikka lopputulos miellyttikin.
(Kulttuuri antiikin maailmassa -
Kustannusosakeyhtiö Teos)
"Mainett' ei uroll' uljaampaa ole maill' eläessään,
kuin mink' ansaitsee käsi vahva ja jaksava jalka."
Homeros: Odysseia, suom. Otto Manninen
Roomalainen avioliitto
Varhaisessa Roomassa avioliitot solmittiin yleensä sukuyhteisöjen ja samojen kansanluokkien sisällä.
Vielä XII taulun laeissa avioliitto patriisin ja plebeijin välillä oli kielletty, mutta kielto poistettiin
laissa hieman myöhemmin, 444 eaa.
Varhaisimmat roomalaiset avioliiton muodot korvattiin tasavallan ajalla liitolla, joka perustui
osapuolten väliseen sopimukseen. Liittoa edelsi kihlaus.
Häät olivat perhejuhla, joka ei ole noista päivistä kovinkaan paljon muuttunut.
Jo noina aikoina oli tapana kantaa morsian kynnyksen yli.
Hääiltana uusi aviomies sai lähestyä
vaimoaan vain pimeässä ja riisua tämän traditionaalisen asun, johon kuuluivat sahraminvärinen huntu
ja villavyöllä varustettu tunika.
Naisen omaisuutta, jolla oli merkittävä vaikutus aviosuhteen aikaansaamisessa,
ei suinkaan yhdistetty ilman muuta miehen omaisuuteen, pikemminkin avioliiton
taloudellisena pohjana ja perustana oli omaisuuksien erillisyys. Mies ei siis voinut
vapaasti käyttää vaimonsa omaisuutta eikä määrätä sitä.
Naiset antiikin Roomassa - naimisiin jo 12-13-vuotiaana
Naiset viettivät elämäänsä antiikin aikana varsin taka-alalla ja yksityisesti.
Antiikin Rooman yhteiskunnassa
oikos, kotitalous ja perhetalous,
miellettiin naisten toiminta-alueeksi, kun taas
polis, kaupunkivaltio, oli mieskansan elämänpiiri.
Jos olikin koti antiikin Roomassa naisten valtakuntaa, niin siltikin
roomalaiset naiset olivat mukana myös julkisuudessa ja seuraelämässä enemmän,
kuin ateenalaiset sisarensa.
Roomassa vaimo seurasi miestään vieraspitoihin ja teatteriin, eivätkä hänen esiintymistään
julkisuudessa rajoittaneet juuri mitkään pakotteet. Naisen vapautuminen,
jota luullaan meidän päiviemme keksinnöksi, koettiin jo kauan aikaa sitten
muinaisessa Roomassa kaikkine etuineen ja haittoineen.
Koska naimisiin mentiin jo 12-13-vuotiaana, tytön tuli
jo varhain oppia käyttäytymään
matronan tavoin.
Joissakin tapauksissa tyttö saatettiin naittaa jo ennen kuin hän täytti 12 vuotta. Naista, joka ei
kahdeksantoistavuotiaana vielä ollut naimisissa, pidettiin Roomassa vanhanapiikana.
Roomalainen perhe oli pieni mutta sen merkitys oli suuri antiikin ajan sukujen varaan rakentuvassa yhteiskunnassa.
Perheessä puolisoiden väillä ei ollut aina suuria tunteita, eikä rakkauttakaan - kun taas vanhempien ja lasten välillä oli.
Perheiden perustamisen motiivinakin oli usein juuri lasten hankkiminen ja suvun jatkuvuuden takaaminen.
Silti, koska perheessä vääjäämättä elettiin hyvinkin lähekkäin, myös aviopuolisoiden väliset suhteet saattoivat olla tärkeitä.
Oikeudellisesti, nainen sai periä, hänellä oli isän kanssa sama oikeus vaatia lapsilta tottelevaisuutta, hän sai laatia testamentin, myötäjäisten avulla
hän pääsi avioliiton ikeestä ja hän sai erota ja mennä uusiin naimisiin mielensä mukaan.
Käytösohjeita naisille
Ovidius antoi kirjoituksissaan varsin seikkaperäisiä ohjeita naisille siitä, miten heidän tuli käyttäytyä.
Erityistä huomiota tuli kiinnittää puhtauteen ja käytöstapoihin. Nauraa naisen piti "heleän hillitysti",
ei luonnottomasti hohottaen, itkua muistuttaen tai kirkuvalla äänellä niin kuin "ruma aasi, joka kiljuu
vääntäessään rosoista myllynkiveä". Kävellessään nainen ei saanut keinutella viettelevästi lanteitaan, eikä
myöskään harppoa jalat levällään.
Miesten avioitumisikä Roomassa - lastenkihlat
Miehet avioituivat Roomassa naisia huomattavasti vanhempina. Tuskin ainutkaan mies solmi
avioliittoaan kahdeksaatoista vuotta nuorempana. Lapsettomuudesta rankaisevaa lakia
sovellettiin vasta 25-vuotiaisiin miehiin.
Esimerkiksi Nero oli vain poikkeustapaus. Kun hänet kihlattiin kaksitoistavuotiaana
ja pakotettiin avioliittoon Claudiuksen tyttären Octavian kanssa kuusitoistavuotiaana, oli
kyse vain hänen äitinsä Agrippinan kunnianhimosta ja järjestelyistä.
Lasten keskinäiset kihlaukset Roomassa olivat yleisiä. Näissä suvut varmistelivat sitä, että
suuri omaisuus yhtyi suureen omaisuuteen, säilyi ja karttuikin.
Roomatarten elämää.
"Drei Mädchen ein Knabe" - Kolme tyttöä ja poika - Wilfried Fitzenreiter (1932 - 2008) - Berliini, Saksa.
All rights reserved
*Kuva - Copyright
© Sylvie Bergere
Photo used with permission.